להציל את חוק הקנאביס – האם משרד הבריאות ימצא חלופה לחוק שנפל בכנסת?

למרות שגם הממסד הרפואי וגם אלפי צרכנים בישראל, כבר יודעים שקנאביס רפואי הוא טיפול טבעי יעיל לשורה של מחלות ובעיות רפואיות, החקיקה בעניינו, טרם הוסדרה. מאבקים פוליטיים ואי יציבות שלטונית, גרמו להפלת החוק להסדרת השימוש בקנאביס רפואי, בקריאה ראשונה. במשרד הבריאות כבר מנסים למצוא חלופות כדי לעמוד במספר הפניות ההולך וגובר של מטופלים, לאישור שימוש בקנאביס רפואי. למרות שהדרך רצופה מהמורות, רכבת הקנאביס הרפואי כבר יצאה לדרך וזה רק עניין של זמן, עד שהנושא יוסדר באופן שיקל על אלפי הצרכנים בישראל.

  • האם שימוש בקנאביס רפואי חוקי בישראל?
  • מהו חוק הקנאביס?
  • מדוע חוק הקנאביס נפל? 
  • האם משרד הבריאות ימצא חלופה לחוק שנפל?

האם שימוש בקנאביס רפואי, חוקי בישראל?

חוק פקודת הסמים המסוכנים מפרט רשימת סמים אסורים לשימוש בישראל ובהם גם קנאביס. עם זאת, ב- 2008, לאחר שורת מחקרים שהוכיחו את סגולותיו הרפואיות הרבות של קנאביס, ישראל התירה בחוק את השימוש בו לצרכים רפואיים. זאת עבור חולים אשר המשרד קבע שהם בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. עם זאת, הדרישה לקנאביס רפואי הולכת וגדלה משנה לשנה, ומדיניות מתן הרישיונות נוקשה. כמו כן, גם מחירי הקנאביס והיבטים נוספים הנוגעים לשימוש בו, אינם מוסדרים לחלוטין, יוצרים בירוקרטיה מסורבלת ופוגעים בצרכנים. כן נדרשה הרחבה של החקיקה בנושא. החוק להסדרת השימוש בקנאביס רפואי, אשר זכה לכינוי “חוק הקנאביס”, אמור היה לקדם בצעד נוסף את השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. 

מהו חוק הקנאביס?

את החוק יזמה חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד והוא עבר כבר בקריאה טרומית. החוק, למרות שהנוסח הסופי שלו, היה מצומצם בהרבה מהנוסח המקורי, אמור היה להביא להורדת מחירי הקנאביס עבור המטופלים, לעבור לשיטה של מרשמים במקום רישיונות כדי לאפשר הרחבה של מספר הצרכנים ולמעשה לקצר  את תהליכי הבירוקרטיה הקיימים היום עד לקבלת רישיון משרד הבריאות. ביוני 2022, ההצעה עלתה לקריאה ראשונה בכנסת, אולם היא לא הצליחה להשיג את הרוב הדרוש כדי לעבור לקריאה השנייה והשלישית.  ההצעה נפלה ברוב של 29 מול 20, בכך למעשה באה לסופה.

מדוע חוק הקנאביס נפל? 

מסעו של החוק החל לפני שנה, הצעת החוק של ח”כ השכל, השיגה את הרוב הדרוש בקריאה הטרומית ונידונה בוועדת הכנה מיוחדת שהוקמה לפני ההצבעה על הקריאה הראשונה. בשל אי יציבות שלטונית, כשהממשלה בראשות נפתלי בנט מתקשה להשיג רוב להצבעותיה, ח”כ השכל המתינה עם הגשתה להצבעה. אלא שבמהלך חודש יוני 2022, התברר כי ישראל הולכת לסבב בחירות חמישי (בתוך שנתיים). ח”כ השכל קיוותה שבמצב דברים זה, האופוזיציה לא תתנגד לחוק. אולם הרוב המיוחל לא הושג ואפילו בקרב חברי הקואליציה לא נמצאו מספיק תומכים בחוק. חברי הכנסת הערבים ובראשם רינאוי זועבי הצביעו נגד החוק. זאת למרות שזועבי עצמה חברה במפלגה התומכת בלגליזציה של קנאביס. “התאכזבתי מאוד לראות מפלגות שטוענות לסייע למטופלי קנאביס, אך בפועל הצביעו נגד למעלה ממאה אלף מטופלים הזקוקים אנושות לתרופה” אמרה ח”כ השכל בסוף ההצבעה. 

האם משרד הבריאות ימצא חלופה לחוק שנפל?

במשרד הבריאות יחד עם ח”כ השכל החלו לחשוב על פתרונות אחרים לסיוע לצרכני הקנאביס, לאחר שהחוק נפל. אחד מהן הוא תיקון של תקנות הסמים המסוכנים. בטיוטה שהמשרד פרסם לאחר נפילת החוק, הוא מציע לאפשר לרופאים להעניק מרשמי קנאביס למטופלים במינון של עד 60 גרם, זאת מבלי להזדקק לרישיון שמעניק המשרד כיום. צעד זה יאפשר הקלה למאות מטופלים, הזקוקים לקנאביס רפואי ומתקשים לקבל את הרישיון המיוחל. במשרד מקווים שיוכלו לבצע את התיקון הזה בחוק, עוד בטרם הממשלה תתפזר ובכך להביא לשיפור  מסוים במצב הקיים היום. 

.

תגובות

  1. שלום
    מאוד מקווה שמשרד הבריאות ימצא חלופה לחוק שנפל.
    הגשתי בקשה למשרד הבריאות על ידי רופא ראומטולוג ורופאת המשפחה.
    בעבר לקחתי תרופות אופיאטיות שלא התאימו לי, אך מכיוון שבשנתיים האחרונות הן לא רשומות במרשם התרופות
    משרד הבריאות לא אישר לי קנאביס רפואי בטענה שלא מיציתי את מרפאת הכאב.
    התורים למרפאות כאב הם חצי שנה ומעלה.
    מאוד מקווה שה-CBD שרכשתי אצלכם יתן מענה לכאב.
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *