קנאביס לגיל השלישי: מדוע קשישים בישראל חוששים מטיפול בקנאביס רפואי?

למרות שמדובר בפלח אוכלוסייה פגיע, הסובל ממחלות ובעיות רפואיות שונות ועל אף שברחבי העולם חלה עלייה מתמדת בגיל צרכני הקנאביס הרפואי, בישראל עדיין רבים מבני הגיל השלישי חוששים להשתמש בקנאביס לצרכים רפואיים. דעות קדומות, העדר ידע מספק וחוסר בהדרכה ובליווי של קשישים בצריכת קנאביס, מונע מרבים מהם טיפול ירוק וטבעי אשר מצליח במקומות שהטיפול הקונבנציונלי נכשל. 

  • מהם יתרונות הקנאביס לטיפול בקשישים?
  • האם קנאביס רפואי בטוח לשימוש בקרב בני הגיל השלישי?
  • מדוע בני הגיל השלישי חוששים מטיפול בקנאביס רפואי?

מהם יתרונות הקנאביס לטיפול בקשישים?

הגיל השלישי מאופיין בבגידת הגוף ובקשיים רגשיים. רבים  מהקשישים צורכים תרופות באופן קבוע כדי לטפל בכאבים, דלקות, נדודי שינה, בעיות שרירים, בעיות עיכול, חרדה ודיכאון. תופעת ההתמכרות לתרופות מרשם בקרב אוכלוסיית גיל זו, ידועה ומדאיגה מאוד את הממסד הרפואי העולמי. קנאביס נמצא יעיל לטיפול בכל הבעיות הרפואיות האלו. הוא מעניק טיפול ירוק וטבעי לשורה של מחלות גוף ונפש. יתרה מזאת, אחד הגורמים להזדקנות הוא ירידה בכמות מולקולות קנבינואידים המיוצרות בגוף האדם. קנאביס מכיל עשרות קנבינואידים ממקור צמחי המכונים, פיטו קנבינואידים. שימוש בקנאביס מסייע בחסר באמצעות תוספת קנבינואידים ממקור חיצוני. במחקר שפורסם בכתב העת- Journal of the American Medical Association, ב-2020, נמצא כי שכיחות השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים בקרב קשישים,  עלתה מ-2.4 אחוז ל-4.2 אחוז בין השנים 2015 ל- 2018. 

האם קנאביס רפואי  בטוח לשימוש  בקרב בני הגיל השלישי? 

חקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי, עם זאת במחקרים שבחנו את השפעתו על צרכנים, לא נמצא קשר ישיר בין שימוש בקנאביס לתחלואה. יתרה מזאת, למרות הצמיחה המתמדת במספר משתמשי הקנאביס בני גיל זה, לא נרשמו עד כה עדויות משמעותיות אודות סכנה בשימוש על ידי אוכלוסיית הזהב. עם זאת, לשימוש בקנאביס מתלוות תופעות לוואי, הוא  מגביר את קצב הלב ולחץ הדם, עלול לגרום לטשטוש ובלבול, יובש בפה , סחרחורות ועוד.  קנאביס גם מקיים אינטראקציות עם תרופות מסוימות ועלול לפגוע ביעילות התרופה מצד אחד, או ביעילותו הרפואית של קנאביס מן הצד השני. למרות זאת, ניתן להפחית את תופעות הלוואי ואת סכנת התנגשות עם תרופות אחרות באמצעות ייעוץ רפואי, ליווי והדרכה. קיימים היום שמני קנאביס עתירי CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה ואינו ממכר, אשר לרוב אינם גורמים תופעות לוואי ובטוחים יותר לשימוש מקנאביס עתיר THC, שהוא הרכיב משנה התודעה בצמח שגורם למרבית תופעות לוואי. 

מדוע בני הגיל השלישי חוששים מטיפול בקנאביס רפואי? 

על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו ב-2022, מספר צרכני הקנאביס הרפואי בישראל בקרב גילאי 65 פלוס, הוא פחות מ-5 אחוזים מתוך סך מטופלי הקנאביס הרפואי בישראל. בישראל חיים היום כמיליון קשישים, רק  5000 מהם, נעזרים בקנאביס לצרכים רפואיים. הסיבות לכך נעוצות בשני גורמים עיקריים:

  1. דעות קדומות: בני הגיל השלישי שייכים לדור אשר תופס את הקנאביס כסם מסוכן. למרות שבני אדם השתמשו בקנאביס לצרכים רפואיים עוד בימי קדם, בשנות ה-30 של המאה הקודמת, דבק בצמח דימוי של סם מסוכן. בעיקר בשל רכיב THC, אשר משנה תודעה. מדינות רבות בעולם, הוציאו את הקנאביס מהחוק. בשנות ה-60 של המאה הקודמת חקר הקנאביס התרחב והתגלו סגולותיו הרפואיות הרבות. הגילויים המדעיים, מוססו בהדרגה את הדעות הקדומות בנוגע לצמח, אולם אנשים מבוגרים רבים אינם ערים להתקדמות חקר הקנאביס וסגולותיו הרבים ועדיין מחזיקים בדעות קדומות לגביו. 
  2. היעדר הדרכה וליווי: קשישים רבים מתקשים לעקוב אחר הוראות נטילת קנאביס על מוצריו השונים (שמנים, משחות, ותרסיסים ועוד). רבים מבני הגיל השלישי אשר קיבלו את רישיון משרד הבריאות לשימוש בקנאביס רפואי, נטלו אותו במינונים לא מתאימים או בהרכבי חומרים לא מדוייקים ולכן הטיפול לא סייע להם, או גרם להם תופעות לוואי. אוכלוסייה זו זקוקה להדרכה צמודה וליווי מתמיד כדי שתוכל להבין כיצד ליטול קנאביס רפואי וכיצד להתאים אותו לצורך הטיפולי שלה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *