רישיון לירוק- כמה מטופלי קנאביס יש בישראל?

מהפכת הקנאביס הרפואי היא כבר עובדה מוגמרת. מיליוני אנשים בכל העולם משתמשים בקנאביס כדי לטפל במחלות ובעיות רפואיות שונות. חקר הקנאביס שהתרחב מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, מציג מדי שנה ראיות מדעיות אודות סגולותיו הרפואיים הרבים של הצמח. גם בישראל, מאז אושר השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים ב-2008, חלה עלייה חדה במספר המבקשים רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. על פי נתוני משרד הבריאות נכון לינואר 22, 111,244 בני אדם מחזיקים ברישיון המשרד להשתמש בקנאביס לצרכים רפואיים שונים.

  • מהם סגולותיו הרפואיים של קנאביס? 
  • מה מעמדו החוקי של קנאביס בישראל?
  • כיצד מוציאים רישיון לקנאביס רפואי?
  • מטופלי קנאביס בישראל- נתוני משרד הבריאות

מהם סגולותיו הרפואיים של קנאביס?

קנאביס נחשב לצמח מרפא כבר בימי קדם. עדויות לשימוש של בני אדם בקנאביס לצרכים רפואיים כמו שיכוך כאבים, ריפוי דלקות, להרגעת גוף ונפש, מצויות כבר ב-10,000 לפני הספירה. אבל רק בעידן המודרני, ניתן היה להוכיח מדעית כי הקנאביס אכן ניחן בסגולות תרפויטיות ויעיל לסיוע במגוון רחב של מחלות ובעיות רפואיות. בשנות ה-60 של המאה הקודמת, חוקרים ישראלים הצליחו לבודד את רכיבי הקנאביס ואת הקנבינואידים המרכזיים שבו- THC ו-CBD. החוקרים מצאו כי כשאדם צורך קנאביס, קנבינואידים בצמח מפעילים קולטנים במערכת האנדוקנבינואידית בגופנו באופן שמגן על הגוף. קנאביס נמצא יעיל לטיפול במחלות ובעיות רפואיות רבות ובהן- כאבים, דלקות, סרטן, קרוהן וקוליטיס, אלצהיימר, חרדה ודיכאון ועוד. 

מה מעמדו החוקי של קנאביס בישראל?

על פי חוק פקודת הסמים הישראלי, הקנאביס אינו חוקי. עם זאת ב – 2008, על רקע הגילויים המדעיים אודות הסגולות הרפואיים הרבים של קנאביס, הוכנס לחוק, סעיף 12 המחריג שימושים בקנאביס לצרכים רפואיים, ברישיון של משרד הבריאות. כך על פי הסעיף: “השימוש בסם מסוכן מותר, אם הוא לצורך ריפוי והסם סופק למשתמש מאת רוקח, רופא או רופא וטרינרי בתנאים האמורים בסעיף 11(3) או סופק על פי רישיון”. לצד החקיקה הזו, ישראל שינתה את המדיניות גם כלפי צרכני קנאביס לצרכי פנאי ושעשוע. ב-2018 לאחר מאבק ארוך של פעילים למען לגליזציה של קנאביס בישראל, חוקק תיקון לפקודת הסמים, המחריג שימושים חד פעמיים בקנאביס וקובע קנסות למי שנתפס פעמיים משתמש בו. מאבקם של הפעילים בנושא טרם הושלם, מאחר שמתן רישיון לקנאביס רפואי כרוך בבירוקרטיה ואישורים רבים, חולים רבים המבקשים להיעזר בקנאביס, לא מצליחים להשיג את הרישיון ונאלצים לרכוש אותו באופן לא חוקי. עבור מטופלים אלו מומלץ להיעזר בחברות בעלות מוניטין בתחום המסייעות בקבלת הרישיון. 

כיצד מוציאים רישיון לקנאביס רפואי?

מדיניות משרד הבריאות בישראל היא, במידה והטיפול הקונבנציונלי נכשל, קנאביס יכול להוות חלופה טבעית. המשרד קבע במסגרת נוהל 106, את רשימת המחלות המוכרות על ידו לטיפול בקנאביס רפואי. נוהל זה קובע את רשימת ההתוויות והתנאים לקבל רישיון , רק מי שעומד בהם, יכול לפנות לרופא מורשה (ישנה רשימת רופאים המורשים על ידי משרד הבריאות להנפיק רישיון לקנאביס רפואי). רופאים אלו נמצאים הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. הרופא שמעניק את הרישיון קובע גם את המינון. עם קבלת הרישיון ניתן לרכוש קנאביס מאחד מבתי המרקחת המורשים בישראל למכירת קנאביס רפואי. מטופלים ופעילים רבים בתחום מצרים על מגבלת ההתוויות שקבע משרד הבריאות וטוענים שיש להרחיבה, כדי לאפשר למטופלים רבים ריפוי ירוק וטבעי.

מטופלי קנאביס בישראל- נתוני משרד הבריאות:

מאז החלה מדינת ישראל להנפיק רישיונות לקנאביס רפואי, חלה עלייה עקבית ותלולה במספר מבקשי רישיון מדי שנה. מה שהחל בכ- 7,000 רישיונות בשנת 2008, גדל במאות אחוזים עד היום. על פי נתוני משרד הבריאות נכון לינואר 22, בישראל יש  111,244 בעלי רישיון לקנאביס רפואי. יותר ממחציתם (62,156) נוטלים קנאביס כדי לשכך כאבים, למעלה מ-8000 הם חולים אונקולוגיים, יותר מעשירית מבעלי הרישיון סובלים ממחלות נפש, חרדה ופוסט טראומה ונעזרים בקנאביס כדי להקל על התסמינים ולהרגיע גוף ונפש. בין מחזיקי הרישיון לקנאביס רפואי ישנה קבוצה הולכת  וגדלה של בני הגיל השלישי וכן של מטופלים המקבלים קנאביס רפואי ליותר מהתוויה אחת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *