ירוק עולה : תעשיית הקנאביס העולמית בזינוק ועוקפת את מכירות האופיואידים

אחרי שהוכחו סגולותיו הרפואיים,  מיליוני בני אדם בעולם, בחרו בקנאביס לחלופה טבעית לטיפול במחלות ובעיות רפואיות. בשנים האחרונות גם בשוק העסקי מבינים את הפוטנציאל הכלכלי העצום שגלום בפרח הירוק. עם גידול מתמיד בהכנסות והתקדמות מהלכי הרגולציה לאסדרת שוק הקנאביס העולמי, מומחים וכלכלנים מעריכים שהשוק הזה רק יגדל. האם עלייה במכירות מבשרת על מגמה חדשה, של ירידה בצריכת אופיואידים ותרופת מרשם לטובת טיפול טבעי וירוק? 

  • מהו קנאביס רפואי? 
  • האם טיפול בקנאביס עדיף על תרופות מרשם? 
  •  שוק הקנאביס העולמי- מה ערכו?
  • שוק הקנאביס הישראלי-מה ערכו? 

מהו קנאביס רפואי?

קנאביס רפואי הוא שם כולל למגוון מוצרים המבוססים על חלקים מצמח הקנאביס או על רכיבים טבעיים שבודדו מן הצמח והופקו לצורך טיפול רפואי. הסגולות הרפואיות של קנאביס היו ידועות לאנושות כבר בימי קדם. אז נהגו לרקוח שמנים ומשחות מהצמח לצורך שיכוך כאבים וריפוי דלקות, אולם רק בשנות ה-60 של המאה הקודמת, סגולות הקנאביס הוכחו מדעית. מאז ועד היום חקר הקנאביס התפתח והתרחב והתגלו עוד סגולותיו הרפואיים. ביניהם: טיפול באפילפסיה, אלצהיימר, סרטן, קרוהן וקוליטיס, חרדה ודיכאון ועוד. קנאביס רפואי מותר לשימוש בישראל, למחזיקי רישיון של משרד הבריאות. הוא גדל, מופק ומשווק תחת בקרה קפדנית ותווי תקן מחמירים של הממסד הרפואי. 

האם טיפול בקנאביס עדיף על תרופות מרשם?

ארגון הבריאות העולמי, הכריז על תופעת ההתמכרות לאופיאטים ותרופות מרשם כמגפה עולמית. מיליוני אנשים ברחבי העולם משתמשים בתרופות מרשם כדי לשכך כאבים ולטפל בבעיות רפואיות ומחלות שונות. למרות שהן יעילות בטיפול חלק גדול מהבעיות הרפואיות, הן גורמות להתמכרות ותופעות הלוואי שלהן גורמות לנזקים בריאותיים. נזקי מגפת התמכרות לתרופות מרשם, מוערכים במיליארדי דולרים מדי שנה ואף גורמים לפגיעה בחיי אדם. קנאביס הוא צמח מן הטבע, הטיפול באמצעותו יעיל, מוכח ותופעות הלוואי שלו זניחות ביחס לתרופות מרשם. מאחר שהמדע יכול לבודד את רכיבי הקנאביס, התעשייה מציעה מגוון מוצרים אשר מינון ה-THC, הרכיב משנה התודעה שגורם תחושת ,היי, נמוך בהם לעומת אחוז ה-CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה ואינו ממכר. חקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי, קנאביס לא יכול להחליף טיפול קונבנציונלי, אולם במחקרים שבדקו את השפעת קנאביס על מטופלים הנוטלים תרופות מרשם, נמצא כי רוב המטופלים זנחו את התרופות לטובת הטיפול בקנאביס.

שוק הקנאביס העולמי- מה ערכו ?

לפי נתוני דן אנד ברדסטריט נכון לשנת 2021, שוק מניות הקנאביס העולמי שווה מעל 74 טריליון דולר. אנליסטים ומומחים כלכליים, מזהים את הצמיחה הדרמטית שחלה בשוק הזה וצופים כי מגמת הצמיחה תלך ותגדל. מנתוני הרבעון  הראשון  ל-2021 של מספר חברות מובילות בענף הקנאביס הרפואי, משתקפת עליה משמעותית במחזורי ההכנסות לעומת הרבעון המקביל בשנת 2020. אחוז השינוי הממוצע בהכנסות שרשמו 6 חברות מובילות, עומד על מעל 250%. לפי נתוני ,”מריחואנה ביזנס דיילי” מכירות הקנאביס גדלו ב-30% ב-2021 ועקפו את שוק התרופות האופיאטים. שוק הקנאביס בארה”ב גלגל  רק ב- 2021, למעלה מ-24, מיליארד דולר. 

שוק הקנאביס הישראלי- מה ערכו?

למרות שאסדרת שוק הקנאביס בישראל טרם הושלמה ועדיין הוא נכלל בפקודת הסמים המסוכנים, גם ישראל שותפה לצמיחה הדרמטית בשווי שוק הקנאביס. על פי נתוני דן אנד ברדסטריט נכון לשנת 2021, מחזור ההכנסות של חברות ציבוריות העוסקות בקנאביס רפואי, עמד ב-2020 על חצי מיליארד שקל. מדובר בזינוק של 290 אחוז לעומת שנת 2019.  חברות אלו מגלגלות יחד כ- 2.6 מיליארד שקלים. במדינות רבות בעולם השימוש בקנאביס חוקי. תהליכי הלגליזאציה העולמיים מתרחבים כל הזמן מה שמאפשר לחברות ישראליות לייצא את המוצרים מבוססי הקנאביס הרפואי לשוק העולמי ולהגדיל עוד יותר את רווחיהן. כלכלים מעריכים כי פוטנציאל ההכנסות מייצוא בלבד עומד על מיליארדים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *