הקנאביס החדש – האם צמח דרום אפריקאי, עשיר בקנבינואידים, יחליף את קנאביס? 

פורסם ב

צמח קנאביס ניחן בסגולות רפואיות רבות. זאת, הודות לרכיבים הכימיים שהוא מכיל והשפעתם על גופנו. קנבינואידים הם אחת מ-3 קבוצות של תרכובות כימיות בקנאביס. כאשר אדם צורך קנאביס, קנבינואידים בצמח מפעילים קולטנים במערכת האנדוקנבינואידית, באופן אשר מגן על גופנו מפני מחלות ובעיות רפואיות. כעת, חוקרים ממכון ויצמן זיהו כי צמח דרום אפריקאי, קרוב בוטני של החסה, מייצר עשרות קנבינואידים המזוהים עם קנאביס.

מהם קנבינואידים? 

קנבינואידים הם מולקולות הנמצאות בצמחים רבים בטבע, בחלב אם וגם בגוף האדם. הגוף שלנו מייצר באופן טבעי קנבינואידים, המכונים אנדו-קנבינואידים. קנבינואידים בצמחים ובהם קנאביס, מכונים פיטו קנבינואידים. קנבינואידים בגופנו הם חלק מן המערכת האנדוקנבינואידית והם פרושים בכל חלקי גופנו ובכל המערכות החשובות. צמח הקנאביס מכיל עשרות קנבינואידים, שני המפורסמים והנחקרים ביותר הם ה-THC, קנבינואיד משנה תודעה וה-CBD, קנבינואיד שאינו פסיכואקטיבי ואינו  ממכר. 

הכירו את “מטריה צמרירית”

במחקר שהתפרסם במאי 2023, בכתב-העת המדעי Nature Plants, חוקרי מכון ויצמן חשפו כי צמח דרום אפריקאי המכונה “מטריה צמרירית” (Helichrysum umbraculigerum) מייצר עשרות קנבינואידים המזוהים עם קנאביס. הצמח אמנם אינו קרוב משפחה בוטני של קנאביס, אלא דווקא בן דוד רחוק ממשפחת החסות. הוא מאופיין בפריחה קטיפתית הדומה למעין מטריה. עם זאת, הוא מהווה מקור קנבינואידים חדש שהינם בעלי פוטנציאל לטיפול רפואי. המדענים הציגו את תהליכי ייצור קנבינואידים ב”מטריה צמרירית” והראו כי ניתן לייצר אותם באופן סינתטי במעבדה. 

קנאביס מול “מטריה צמרירית”, מה ההבדלים? 

מדובר בשני צמחים שאין ביניהם דבר מבחינה גנטית. בכל זאת, שניהם עשירים בקנבינואידים. בעוד בקנאביס חוקרים מצאו עד היום יותר מ-100 סוגי קנבינואידים, ב”מטריה צמרירית”, החוקרים מצאו 40 סוגי קנבינואידים. תהליך ייצור קנבינואידים בשני הצמחים דומה, שכן האנזימים המעורבים בהפקתם שייכים לאותן משפחות. 6 קנבינואידים שזוהו ב”מטריה צמרירית”, מצויים גם בקנאביס (ביניהם,  CBG). שני הקנבינואידים המפורסמים בקנאביס  THC ו-CBD, אינם מצויים ב”מטריה צמרירית”. הבדל נוסף בין הצמחים- בעוד שבקנאביס קנבינואידים מיוצרים בפרחים קצרי מועד, ב”מטריה צמרירית”, הם מיוצרים בעלים הרב שנתיים. עובדה המהווה יתרון כלכלי בייצור המוני. כל התכונות האלה של “מטריה צמרירית”, אכן הופכים אותה למתחרה ראוי שעלול להאפיל על קנאביס, עם זאת סגולותיה עוד דורשות מחקר וראיות מדעיות. 

האם “מטריה צמרירית” משנה תודעה?

לכאורה ומאחר שלא נמצא בה THC, הרכיב משנה התודעה בקנאביס, “מטריה צמרירית” אינו צמח משנה תודעה. עם זאת, הצמח היה בשימוש נרחב בשבטים בדרום אפריקה, לצרכי טקסים דתיים. במהלך הטקסים נהוג היה להעלות את “פטריה צמרירית” באש, ישנן הערכות כי אדי השריפה גרמו להשפעות פסיכואקטיביות. חקר “מטריה צמרירית” עוד דורש בחינה והוכחות מדעיות. “הצעד המרגש הבא יהיה לאפיין את התכונות של יותר מ-30 קנבינואידים חדשים שגילינו בצמח, ולראות אילו שימושים רפואיים עשויים להיות להם”., אמרה אחת החוקרות ממכון ויצמן, ד”ר שירלי ברמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *