רישיון הקנאביס של ילדכם בוטל? מה עושים?

סגולותיו  הרפואיים של קנאביס, ידועים ומוכחים. ברחבי העולם מיליוני בני אדם נעזרים במוצרים מבוססי קנאביס כדי לטפל במגוון רחב של בעיות ומחלות רפואיות ביניהן: סרטן, אלצהיימר, קרוהן וקוליטיס, דלקות, חרדה ודיכאון ועוד. היכולת של מדענים לבודד את רכיבי הצמח וליצור שמנים ומוצרים המכילים אחוזים ומינונים שונים של רכיבים אלו, מאפשרת את הטיפול בקנאביס רפואי גם לילדים ולקשישים. אכן, גם בישראל הורים רבים מטפלים בילדיהם באמצעות קנאביס רפואי. אלא שמדיניות משרד הבריאות קשוחה, הורים רבים לא מצליחים לקבל אישור לרישיון או כן מקבלים אישור אך כעבור זמן מה, הרישיון משתנה או מבוטל. עבור ילדים שמטופלים בקנאביס על בסיס קבוע, שלילת רישיון היא גזירה קשה. רבים מהם מוצאים פתרונות מקוריים כדי להמשיך לטפל בילדיהם באמצעות קנאביס. 

  • כמה בעלי רישיון לקנאביס רפואי  יש בישראל?
  • לאילו מחלות ילדים קנאביס מסייע?
  • האם משרד הבריאות יכול לבטל רישיון לאחר שהתקבל?
  • הרישיון שונה, או בוטל, מה עושים? 

כמה בעלי רישיון לקנאביס רפואי יש בישראל?

על פי נתוני משרד הבריאות נכון ליולי 22, בישראל יש 116,570 בעלי רישיון לקנאביס רפואי. מדובר בעלייה של 2494 צרכנים בתוך חודש אחד בלבד. ההתוויות (מחלות ובעיות רפואיות) העיקריות של בעלי רישיון בישראל הן כאב, פוסט טראומה וסרטן. במקום הראשון, יותר ממחצית מבעלי הרישיון ( 64,770) מטפלים בכאב כרוני באמצעות קנאביס. 15,221 מהמטופלים מחזיקים ברישיון בשל פוסט טראומה, 13,074 מטופלים בקנאביס רפואי הם חולים אונקולוגים והשאר באחוזים נמוכים יותר מתפלגים בין מחלות ובעיות רפואיות שונות ובהן: אפילפסיה, קרוהן וקוליטיס, אוטיזם, טרשת נפוצה, טורט ועוד. 45 אחוזים מהמטופלים הם בני 21-45, 35 אחוזים מהמטופלים הם בני 46-65, 13 אחוזים הינם מעל גיל 66 . רק שברי אחוזים בודדים הם ילדים ונערים עד גיל 20. 

לאילו מחלות ילדים קנאביס מסייע?

גם לילדים כמו למבוגרים יש מערכת אנדוקנבינואידית ולכן קנאביס בעל פוטנציאל לטיפול במחלות ובעיות רפואיות רבות שמהן סובלים גם מבוגרים כמו- כאבים, אינסומניה, אובדן תיאבון, סרטן, אפילפסיה ועוד. עם זאת חקר השפעת הקנאביס על ילדים עוד בחיתוליו. בישראל כמו במקומות אחרים בעולם, ניתן לילדים טיפול רפואי באמצעות קנאביס, אך כפי שעולה מנתוני יולי 2022, מדובר במספרים קטנים. בסקירה מדעית שנערכה ב-2021, על ידי “האוניברסיטה העברית” בירושלים ו”מרכז דיוויד בלום בבית הספר לרוקחות” מצאה כי קנאביס יעיל לטיפול בילדים. הסקירה התבססה על שבעה מחקרים שנבדקו על  כ-500 מטופלים,  ילדים מגיל 10 חודשים עד גיל 18 רובם חולי אפילפסיה וחולי סרטן. החוקרים הגיעו למסקנה כי חלה ירידה של כ-40 אחוז במספר התקפי האפילפסיה בילדים עם אפילפסיה קשה ובאופן כללי חלה הטבה במצבם של הילדים שהשתתפו במחקרים. עם זאת הם מצאו כי טיפול ב-CBD גרם לפגיעה בתיאבון בקרב הילדים. 

האם משרד הבריאות יכול לבטל רישיון לילד, לאחר שהתקבל?

הורים רבים אשר מטפלים בילדיהם באמצעות קנאביס רפואי, מספרים כי חלים שינויים ברישיונות המוענקים להם. לעיתים משרד הבריאות מחליט על הורדת המינון ולפעמים על ביטול של הרישיון. היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (יק”ר) ערכה לאחרונה שינויים ברישיונות של מספר ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי או סובלים ממחלות נוירולוגיות שונות. בעקבות מחקרים חדשים הודיעו ביק”ר כי הרישיון מוגבל כך שמעתה לא יוכלו לרכוש בעזרתו מוצרי תפרחת עשירים ב-THC  (הרכיב הפסיכואקטיבי), אלא רק מוצרים עשירים ב- CBD  (הרכיב שאינו משנה תודעה בצמח). עבור הורים וילדיהם, מדובר בגזירה קשה. ק’ ממרכז הארץ, קיבלה גם היא את ההודעה על הגבלת הרישיון  לבנה האוטיסט. “השינוי הזה הוא בניגוד למה שהרופא שלנו ממליץ ואחרי שהבן שלי כבר התרגל להרכב הקיים וגם ראינו שיפור גדול בהתנהגות שלו” . ישנם הורים שרישיון ילדיהם בוטל לגמרי.

הרישיון שונה, או בוטל, מה עושים?

ראשית יש  להיאבק על ההחלטה באמצעות פנייה לרופא מורשה להנפיק רשיונות קנאביס. חשוב להציג חוות דעת רפואיות ולערער על ההחלטה במשרד הבריאות. הורים רבים כמו ק’ מתייאשים בסבך הבירוקרטיה הישראלית ומוצאים פתרונות יצירתיים. ” אחרי כמה ימים שהילד יצא מאיפוס וכבר לא ידענו מה לעשות, חברה סיפרה לי שישנן חברות בינלאומיות שפועלות בחו”ל ומשווקות את הקנאביס הרפואי. בגלל שיש הרבה חברות מפוקפקות בתחום הזה, פניתי לחברה בעלת מוניטין שעורכת בדיקות מעבדה צד שלישי למוצריה, רכשתי הזמנתי ובא לציון גואל”. 

חשוב להדגיש בישראל, קנאביס חוקי רק לבעלי מחזיקי רישיון של משרד הבריאות ואין ליטול אותו ללא אישור רופא. עם זאת, עבור הורים רבים כמו ק’ זה הפתרון היחיד. “בישראל כל הזמן מדברים על לגליזציה והקלה אבל תכלס מתנהגים הפוך, בשביל הילד שלי זו תרופה שעוזרת לו ואני לא אוותר עליה” אומרת ק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *