סיבידי ופסוריאזיס – מה אנחנו יודעים?

פסוריאזיס, ספחת בעברית, היא מחלת עור דלקתית, אוטואימונית, חשוכת מרפא הבאה לידי ביטוי בנגעים אדומים ומגרדים, וקשקשת על פני הגוף. המחלה מתאפיינת בגלי התפרצויות שלאחריהן מגיע תקופת רגיעה בה נגעי העור נעלמים.

הטיפול בפסוריאזיס מגוון וכיום כולל טיפול מקומי חיצוני בקרמים ותרסיסים, פותוטרפיה (באמצעות אור על סגול) , טיפולים סיסטמיים (טיפולים תרופתיים כמו סטרואידים ) וטיפולים ביולוגיים כשאופי הטיפול נקבע לפי רמת החומרה של המחלה שמשתנה ממטופל למטופל.

במחקרים שנערכו בשנים האחרונות נמצא כי נמצא ב CBD פוטנציאל רב לטיפול אפקטיבי בפסוריאזיס.  במחקרים נמצא כי שמן הקנאבידיול משפיע לחיוב על התפרצות המחלה על ידי עצירת התפצלות התאים המהירה בעור, הוא פועל כחומר נוגד דלקת ומסייע בניהול ומניעת תחושות כאב בחולים.

פסוריאזיס או ספחת בעברית, היא מחלה שסבלה שנים מסטיגמה שלילית ויחסי ציבור גרועים.  המחלה, שבאה לידי ביטוי בנגעים אדומים, גרד, וקשקשת על פני הגוף, גורמת לא פעם לחולים, מעבר לסבל הגופני, גם סבל חברתי רב.

הדבר נובע מקשר ישיר בין המאפיינים החיצוניים של המחלה שמתפרצת על העור והחשש (שאין לו ממש) בציבור כי המחלה מדבקת. בשל כך ישנם  המסרבים ללחוץ ידיים, להתחבק, או להיכנס לבריכה משותפת עם חולה פסוריאזיס או חוששים לחלוק כלי אוכל משותפים, סדינים, מגבות וכו.

בשנים האחרונות מגמת יחסי הציבור השליליים מקבלת תפנית לחיוב כשכוכבות בינלאומיות כמו קים קרדשיאן ולאחרונה גם  זמרת הקאנטרי והשחקנית ליאן ריימס סיפרו בפתיחות על התמודדותן עם המחלה וסייעו לנפץ סטיגמות והנחות שגויות לגביה.

פסוריאזיס, מי סובל מהמחלה ומהם התסמינים?

פסוריאזיס או ספחת בעברית, היא מחלת עור דלקתית, בעלת רקע גנטי, שאינה ניתנת לריפוי.

על פי משרד הבריאות בישראל היא נגרמת על ידי  התחלקות מהירה של תאי העור. במצב רגיל לוקח לתאי העור כחודש להיבנות מחדש ואילו אצל חולי פסוריאזיס, התאים מתחלקים ונבנים במהירות של ימים עוד לפני שהתאים הישנים הספיקו לנשור. הפעילות המזורזת הזו גורמת לדלקות בעור הבאות לידי ביטוי בנגעי עור אדומים ומגרדים וקשקשת על פני הגוף. היא מופיעה לרוב בברכיים, במרפקים, בטורסו ובקרקפת.

מהם הסימפטומים של פסוריאזיס?

 על פי קליניקת מאיו היוקרתית בארה”ב , התסמינים של פסוריאזיס כוללים:

·        כתמי עור אדומים מכוסים קשקשים עבים וכסופים

·        עור יבש וסדוק שעלול לדמם או לגרד

·        גירוד צריבה או כאב

·        ציפורניים מעובות או מחורצות

·        מפרקים נפוחים ונוקשים.

בעבר חשבו שפסוריאזיס היא מחלה שמשפיעה ופוגעת רק בעור עצמו אך כיום ידוע כי ספחת יכולה לגרום להשפעה בריאותית שלילית נוספת על גוף האדם. על פי ארגון הבריאות העולמי חלק מהסובלים מהמחלה מפתחים דלקת מפרקים כרונית דלקתית (דלקת מפרקים פסוריאטית) המובילה לעיוותים ומוגבלות במפרקים. בנוסף אנשים עם פסוריאזיס נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מצבים קליניים חמורים אחרים כגון בעיות לב וכלי דם ותופעות לוואי אחרות.

כיצד CBD יכול לסייע לחולי פסוריאזיס?

CBD הופך להיות בשנים האחרונות כוכב עולה בשמי הרפואה כשיותר ויותר מחקרים מנסים לגלות איזו תועלת ניתן להפיק מהקנאבידיול עבור מגוון מחלות ומצבים רפואיים.  המחקרים אומנם מעטים מדי, ובתחילת הדרך אך כבר בשלב זה נמצאו מגוון ממצאים שמצביעים על כך ש CBD יכול לספק טיפול טבעי למצבי חרדה ודכאון, דלקות פרקים, כאב כרוני, נדודי שינה ואף בחלק מתסמונות האפילפסיה בקרב ילדים. גם חולי פסוריאזיס מעידים כי השימוש בשמן קנאבידיול סיפק להם מזור והקלה בתסמיני המחלה.

כדי להבין לעומק כיצד CBD יכול לסייע , כדאי להבין קודם מהו CBD:

 CBD הינו חומר פעיל אחד, מיותר ממאה חומרים פעילים של הקנאביס (מריחואנה), והשני בשכיחותו כולם.

על פי בטאון ביהס לרפואה של אוניברסיטת הארוורד – CBD הוא מרכיב חיוני במריחואנה רפואית אך הוא עצמו לא ממכר ואינו גורם להיי בקרב מי שצורך אותו ולכן נחשב לאטרקטיבי בקרב אוכלוסיות רבות כמו ילדים ומבוגרים.

מה המחקרים אומרים על התועלת של CBD למחלת הפסוריאזיס?

המחקרים שנעשו על השפעתו של CBD על מחלת הפסוריאזיס הינם ספורים יחסית ונעשו על בעלי חיים. עם זאת, כלל המחקרים מצביעים על השפעה חיובית של שמן הקאנביולי על המחלה, במספר תחומים.

שמן קנאביס משפיע על קצב צמיחת תאי עור- הגורם המרכזי לפסוריאזיס:

קנבינואידים מקנאביס (Cannabis sativa) נחשבים כאנטי דלקתיים. מחקר שנעשה בשנת 2007 מצא  שקנבינואידים מעכבים התפשטות קרטינוציטים ולכן תומכים בתפקיד פוטנציאלי לקנבינואידים בטיפול בפסוריאזיס. הם עושים זאת על ידי עיכוב בהתחלקות התאים שגורמת לנגעים והקשקשת להתפשט על העור.

מחקר עדכני יותר, מצא שקנבינואיד סינטטי JWH-133 עם איכויות אנטי דלקתיות המסוגל להפחית את צמיחתם של כלי דם חדשים הדרושים לגידולים לצורך צמיחה וגרורות. במחקר מצא כי הקנבינואיד הנ”ל יכול להיות אפקטיבי לטיפול בפסוריאזיס בשל הפוטנציאל  שלו  לטפל בשני השלבים העיקריים של התפתחות המחלה.

שמן קנאבידיול משמש כחומר אנטי דלקתי:

מחקר מהשנה האחרונה שבחן מגוון של שמן הקנאבידיול על מגוון מצבים דרמטולוגים כולל אקנה, פסוריאזיס, סרטן העור ועוד ומצא כי קנבינואידים הוכיחו תכונות אנטי דלקתיות, אנטי אייג’ינג ואנטי-ממאירות על ידי מנגנונים שונים, כולל אינטראקציה עם מערכת האנדוקנבינואידים שזה עתה נמצאה בעור ובכך מהווים אלטרנטיבה מבטיחה לטיפולים המסורתיים המקובלים כיום.

הקלה בכאב:

גורם נוסף שהינו תופעת לוואי של הפסוריאזיס כמו גם של מחלות נוספות היא השפעתו החיובית של ה CBD לכאב המלווה את המחלה. הפסוריאזיס גורמת לסובלים ממנה כאבים ניכרים וניהול ומניעת הכאב על ידי שימוש בשמן קנאבידיול הוא השפעה חיוביות נוספת שיש ל CBD לאיכות חייהם של החולים.

תגובות

  1. שאלה: אם אני לוקחת שמן קנאביס CBD של provacan 12%
    3-4 טיפות כל יום, זה מכסה לי גם פיברומיאלגיה וגם פסוריאזיס או שאני צריכה לשנות מינון?
    תודה מראש

    1. כן, הרעיון הוא לשמר רמות גבוהות של סיבידי בגוף ולתגבר את המערכת האנדוקנבינואידית שפועלת גם בצורה אנטי דלקתית וגם ממלאת תפקיד במנגנונים אחרים. אין צורך להכפיל את המינון כדי לטפל בשתי בעיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *