הפרעות קשב וריכוז במבוגרים – איך מאבחנים ומטפלים באופן טבעי?

  • 60-70% מהילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ימשיכו לסבול מתסמיני ההפרעה גם בבגרותם
  • הטיפול התרופתי מועיל לרבים אך מלווה בתופעות לוואי ונטען כי עלול לגרום להתמכרות
  • תוצאות מחקרים מהעשור האחרון מראות כי טיפול טבעי ב-CBD משפיע בצורה משמעותית וחיובית על תסמיני ADHD

היחס להפרעות קשב וריכוז (ADHD) עבר לא מעט גלגולים לאורך ההיסטוריה. בעבר, כלל לא היתה הכרה בקיומה של התופעה, מאוחר יותר שויכה התופעה לגיל הילדות בלבד ונטען כי היא חולפת מעצמה עד גיל ההתבגרות. כיום ידוע כי בין 60 ל-70 אחוזים מהילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז ימשיכו לחוות תסמינים גם בגיל מבוגר, וכיום עומד שיעור המבוגרים (מגיל 18 ומעלה) הסובלים מהתופעה על 4-7% מהאוכלוסייה.

איך מאבחנים ADHD?

במבט ראשון, תסמיני התופעה עשויים להישמע כמטרד מינורי שכל אדם סובל ממנו לעיתים, אך עבור הסובלים מההפרעה, עשויים היקף התסמינים, עוצמתם והאינטנסיביות שלהם, להפריע לתפקוד בצורות רבות.  

מבוגרים רבים שלא אובחנו בילדותם, עוברים שנים רבות בקושי ובתסכול מבלי להבין שקיים שם והסבר לכל התופעות מהן הם סובלים, בהן, בין היתר:

  • שכחנות
  • דחיינות
  • קושי להשלים מטלות
  • סף ריכוז נמוך או לחילופין פוקוס מוחלט בדבר מה ללא שימת לב לגירויים חיצוניים
  • אי שימת לב לפרטים
  • נטייה לאבד חפצים
  • חוסר מנוחה והיפראקטיביות
  • אימפולסיביות

בנוסף, מבוגרים עם ADHD נמצאים בסיכון גבוה להתפתחות הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה.

אבחנה של הפרעת קשב וריכוז תינתן על ידי נוירולוג, פסיכיאטר, פסיכולוג או רופא משפחה המתמחים בהפרעות קשב, לנבדקים שחווים לפחות חמישה תסמינים. זאת, בתנאי שהתסמינים קיימים לפחות חצי שנה, שחלקם הופיעו כבר בילדות, שהם פוגעים בתפקוד בתחומים שונים ושאין הפרעה נפשית אחרת שמהווה הסבר להופעתם.

למה לבחור בטיפול טבעי?

הטיפול המקובל היום כולל פן רגשי, התנהגותי, תרופתי או שילוב כלשהו ביניהם. התרופות הנפוצות לטיפול ב-ADHD הן ריטלין, אדרל, קונצרטה ועוד. על אף שעבור רבים מצליחות תרופות אלו להביא לשיפור ממשי, ישנם קולות רבים המתנגדים לשימוש בהן.

המתנגדים מצביעים על תופעות לוואי לא נעימות, בהן גם התפרצויות אלימות, וטוענים כי התרופות ממכרות ומשפיעות על המוח באופן שמזכיר השפעת סמים מסוכנים. התומכים גורסים כי מדובר במיתוסים לא מבוססים. בהקשר זה יש לציין כי המתילפנידאט, שהוא החומר העומד מאחורי השמות המסחריים של תרופות אלו, מופיע בפקודת הסמים המסוכנים של מדינת ישראל, אך במינון מתאים ומפוקח אינו נחשב למסוכן.

כך או כך, אין זה סוד כי רבים מהמבוגרים המאובחנים עם ADHD מעדיפים להימנע מטיפול תרופתי ולחפש אלטרנטיבות טבעיות, בהן המלצות תזונה למיניהן, שימוש בצמחי מרפא או תוספי תזונה כגון אומגה 3, למשל, ועוד. פתרון טבעי נוסף שמראה יעילות וצובר פופולריות גדולה הוא שמן ה-CBD.

האם שמן CBD עוזר לטיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים?

בשנים האחרונות חלה מהפכה של ממש בכל הנוגע לשימוש בשמן ה-CBD. כאחד החומרים הפעילים המרכזיים בצמח הקנאביס, התייחסו עד כה רבים אל ה-CBD, או קנאבידיול (cannabidiol), כאל סם, אך למעשה מדובר בחומר שאינו משפיע על התודעה ואף התגלה כבעל סגולות רפואיות רבות ומשמעותיות.

האם סגולות אלו של הסיבידי מאשרות לו לסייע גם למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז? אלו תוצאות כמה מהמחקרים העיקריים שנעשו בתחום:

  • ב-2015 פורסם מחקר שבחן שימוש בקנאביס רפואי במבוגרים עם ADHD שטופלו בעבר בתרופות, אך לא חוו שיפור. תוצאות המחקר העידו על הפחתה משמעותית בתסמינים ועל שיפור באיכות השינה וביכולת הריכוז.
  • ב-2017 התפרסם מאמר שבחן את השימוש ב-CBD לצורך טיפול בהפרעות התנהגותיות שונות המזוהות עם אוטיזם. במאמר נטען שהשימוש בסיבידי מסייע בנירמול לקויות חברתיות וקוגניטיביות, מגן על התאים באזור ההיפוקמפוס שבמוח ומשפר את הקוגניציה. בנוסף צוין כי CBD מפחית חרדה הן בבני אדם והן בבעלי חיים.
  • במחקר מ-2018, שבחן טיפול באמצעות שמן סיבידי ב-53 נבדקים בגילאים 4-22 לאורך 66 ימים, נמצא שיפור משמעותי בתסמיני החרדה וההיפראקטיביות של רוב הנבדקים.
  • מחקר נוסף, שפורסם ב-2019 ובחן עכברי מעבדה, גילה גם הוא קשר בין CBD להפחתת התנהגויות היפראקטיביות.

האם מסוכן להשתמש בשמן CBD?

בניגוד לריטלין ונגזרותיו, אשר מופיעים, כאמור, בפקודת הסמים, ה-CBD עצמו אינו מוגדר כסם. לפיכך, על אף שתהליכי הסדרתו כחומר חוקי לחלוטין עדיין מתעכבים, הסיבידי אינו נחשב כאסור לשימוש מבחינת משטרת ישראל.

במדינות רבות בעולם ה-CBD הוא חוקי לחלוטין ומשמש כתוסף תזונה לכל דבר. ארגון הבריאות העולמי פרסם ב-2017 מסקנות של ועדת מומחים שקבעה כי מדובר בחומר בטוח לשימוש, שאינו ממכר ואינו גורם לתופעות לוואי, והוסיפה פירוט של מגוון מצבים רפואיים בהם הוא נמצא כיעיל, ביניהם פסיכוזה, חרדה, דיכאון ועוד.

רכישת שמן סיבידי בארץ אפשרית לבעלי רישיון לקנאביס רפואי דרך בתי המרקחת ומטעם חברות המורשות על ידי משרד הבריאות, אך קיימת גם אפשרות להזמין cbd oil מחו”ל, דרך אתרים איכותיים ואמינים המייבאים את המוצר לארץ. באתרים אלו, כל המוצרים מיוצרים תחת תהליכי פיקוח והבטחת איכות, ומגיעים גם בתצורות נוספות כגון נוזלים או גבישים לאידוי, קפסולות, אדיבלס (סוכריות, שוקלד ועוד) ואפילו קרמים ומוצרי טיפוח.

תגובות

  1. איך אני יכולה לדעת אם לילד שלי יש הפרעת קשב וריכוז? מחפשת מידע על הפרעות קשב וריכוז תסמינים התחלתיים שלפיהם אפשר לדעת אם יש או אין הפרעה של קשב וריכוז.

    1. מירי שלום, בכתבה רשמנו מספר תסמינים כגון: שכחנות, דחיינות, קושי להשלים מטלות ותסמינים נוספים.
      כמובן שרצוי שתפני לאיש מקצוע בכדי לאבחן מצב של הפרעת קשב וריכוז ולא תנסי לעשות זאת בעצמך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *