כיצד לגדל קנאביס בתוך הבית: מדריך למתחילים בגידול קנאביס

מזל טוב, אתם מעוניינים לגדל צמחי קנאביס משלכם בפעם הראשונה! אך לפני שמתחילים, חשוב להבין שגידול מריחואנה בתוך הבית מציג מערך אתגרים ייחודי עבור התחביב החדש, והמידע הזמין בנושא יכול להיות מבלבל.

המדריך הקל (יחסית) שלנו לגידול מקורה יסייע אפילו למגדלים לראשונה להתחיל כמו שצריך.

היתרונות בגידול ביתי

  • צמחים איכותיים: למרות שזה מצרחך יותר משאבים מגידול בחוץ, ניתן לשלוט בכל היבט של הסביבה ובמה שאתם מכניסים לצמח, כך שגידול בתוך הבית יאפשר לשלוט  בתנאים בכדי לגדל קנאביס באיכות גבוהה.
  • הסתגלות: גרים בדירה או בבית קטן? ניתן לגדל קנאביס כמעט בכל מקום, אפילו אנשים שאין להם חצר אחורית או הרבה מקום.
  • יבול מירבי: בניגוד לגידול בחוץ, בגידול מקורה אין משמעות לשמש ולעונות השנה. אפשר לתת לצמחים לגדול כרצוננו, להפוך אותם לפרחים, לקצור ואז להתחיל עוד מחזור. אפשר לגדל מתי שנוח לנו, אפילו בחורף.
  • פרטיות וביטחון: גם במדינות חוקיות, ייתכן שתרצו להסתיר את היבול שלכם משכנים שיפוטיים ובהחלט מגנבים פוטנציאליים. הגידול בתוך הבית מאפשר לנו לגדל באופן דיסקרטי מאחורי דלת נעולה.

שלב 1: ביחרו חדר או חלל לגידול קנאביס

השלב הראשון בגידול קנאביס הוא יצירת מרחב מתאים. החלל הזה אפילו לא צריך להיות חדר טיפוסי – זה יכול להיות ארון, אוהל, חדר פנוי או פינה במרתף לא גמור. רק קחו בחשבון שתצטרכו להתאים את הציוד (והצמחים) כך שיתאים לחלל.

התחילו בקטן…

כשאתם מתמודדים עם פרויקט הגידול הראשון שלכם, תרצו להתחיל בקטן מכמה סיבות:

  • ככל שהמחזור קטן יותר, ההוצאות יקטנו
  • הרבה יותר קל לפקח על כמה צמחים מאשר על מספר גדול
  • הטעויות כמגדל מתחיל יהיו פחות יקרות

זכרו, רוב מגדלי הקנאביס החדשים יחוו כישלונות ויאבדו צמחים למזיקים או למחלות. גידול כושל של שני צמחים יורגש פחות בארנק מאשר הרבה יותר צמחים.


… חישבו בגדול

כשאתם מעצבים את החלל שלכם, עליכם לקחת בחשבון לא רק את כמות החדרים שהצמחים שלכם יזדקקו להם, אלא גם את האורות, התעלות, המאווררים והציוד האחר שלכם. תצטרכו גם להשאיר מספיק מקום לעבוד. צמחי קנאביס יכולים להכפיל את גודלם בשלבים המוקדמים של הפריחה, לכן וודאו שיש לכם מספיק שטח!

אם חדר הגידול שלכם הוא ארון או אוהל, תוכלו פשוט לפתוח אותו ולהסיר את הצמחים כדי לעבוד עליהם; אחרת, תאלצו לוודא שאתם משאירים מספיק מרווח.

הניקיון הוא קריטי

ודאו שהחלל של מחוטא בקלות; ניקיון חשוב כאשר מגדלים בתוך הבית, כך שמשטחים קלים לניקוי הם חובה. שטיחים, וילונות ועץ גולמי קשים לניקוי, לכן הימנעו מחומרים אלה במידת האפשר.

שליטה על האור

קריטריון מכריע נוסף לחדר גידול הוא שהוא נקי מאור שמש. חשיפה  אפילו קלה בתקופות חשוכות יבלבלו את הצמחים שלכם ועלולות לגרום להם להפיק פרחים זכריים.

משתנים אחרים

כאשר אתם מחליטים היכן לגדל את הקנאביס, זכרו את הכללים הבאים:

  •     נוחות: לעקוב אחר הצמחים בקפידה. חשוב לבדוק אותם כל יום, והמתחילים ירצו להיכנס מספר פעמים ביום עד שיהיה להם היכרות מספקת עם הגידול. אם הגישה לחדר שלכם קשה, צעד חשוב זה יהיה בעייתי.
  •     חששות לטמפרטורה ולחות: אם שטח הגידול כבר חם מאוד או לח מאוד, יהיו בעיות בשליטה על סביבת הגידול. מומלץ לבחור באזור קריר ויבש עם גישה לאוויר צח מבחוץ.
  •     הסתרה: סביר להניח שתרצו להסתיר את הגידול משכנים חטטניים וגנבים פוטנציאליים, אז מומלץ לבחור מקום בו לא תמשכו תשומת לב לא רצויה.

שלב 2: בחירת אורות הגידול

איכות האור בחדר הגידול תהיה הגורם הסביבתי מספר אחד באיכות וכמות התשואה שלכם, לכן כדאי לבחור את הגדרת התאורה הטובה ביותר שתוכלו להרשות.

להלן סקירה קצרה של הסוגים הפופולריים ביותר של אורות  קנאביס לגידול המשמשים לגידול מקורה.

אורות HID

אורות HID (פריקה בעוצמה גבוהה) הם התקן התעשייתי, הנמצא בשימוש נרחב לשילוב בין תפוקה, יעילות וערך. הם עולים קצת יותר מגופי ליבון או ניאון, אך מייצרים הרבה יותר אור ליחידת חשמל. לעומת זאת, הם אינם יעילים כמו תאורת LED, אך הם עולים פחות מעשירית מיחידות דומות.

שני הסוגים העיקריים של מנורת HID המשמשים לגידול הם:

  • הליד מתכת (MH), המייצר אור לבן-כחול ומשמשים בדרך כלל במהלך  גידול וגטטיבי.
  • נתרן בלחץ גבוה (HPS), המייצר אור שנמצא יותר בקצה האדום-כתום של הספקטרום ומשתמשים בו במהלך הפריחה.

בנוסף לנורות, הגדרות תאורת HID דורשות נטלים ומחזירי אור לכל אור. חלקם מיועדים לשימוש עם מנורות MH או HPS, בעוד שדגמים חדשים יותר יפעלו את שניהם.

אם אינכם יכולים להרשות לעצמכם בו זמנית נורות MH וגם HPS, התחילו עם HPS שכן הן מספקות יותר אור לכל וואט. נטל מגנטי זול יותר מאשר נטל דיגיטלי, אך מתחמם יותר, יעיל פחות ויקשה יותר על הנורות שלך. נטל דיגיטלי הוא בדרך כלל אפשרות טובה יותר, אך יקרה יותר. היזהרו מנטלים דיגיטליים זולים, מכיוון שלעתים קרובות הם אינם מוגנים היטב ויכולים ליצור הפרעות אלקטרומגנטיות שישפיעו על אותות הרדיו וה- WiFi.

במידה והגידול מתבצע בחלל גדול ופתוח עם הרבה אוורור, תצטרכו מכסה רפלקטור מקורר אוויר כדי להרכיב את המנורות, שכן נורות HID מייצרות חום רב. זה דורש מאווררי תעלה ופליטה, מה שיגדיל את העלות הראשונית אך יקל על בקרת הטמפרטורה בחדר הגידול.

אורות פלורסנט לגידול

גופי תאורה פלורסנטיים, במיוחד אלה המשתמשים בנורות T5 בעלות תפוקה גבוהה (HO), פופולריים למדי בקרב מגדלים בקנה מידה קטן מהסיבות הבאות:

  •     הם נוטים להיות יותר זולים להתקנה, שכן מחזירי אור, נטל ונורות כלולים באריזה אחת
  •     הם אינם זקוקים למערכת קירור מכיוון שהם אינם מייצרים קרוב לכמות החום של HID

החיסרון העיקרי הוא שאורות פלורסנט יעילים פחות, ומייצרים כ-20-30% פחות אור לכל ואט חשמל. שטח הוא דאגה נוספת, מכיוון שהוא ידרוש כ 19 נורות T5 HO של 120 ס”מ, כדי להשוות לתפוקה של נורת HPS יחידה של 600 וואט.

אורות LED לגידול

טכנולוגיית אורות LED קיימת כבר זמן מה, אך רק לאחרונה היא הותאמה ליצירת גופי תאורה סופר יעילים לגידול מקורה. החיסרון העיקרי באורות LED הוא העלות שלהם: אביזרים איכותיים  יכולים לעלות פי 10 מ HID דומה. היתרונות הם ש חיי נוריות ה LED  ארוך יותר, צורכות פחות חשמל, מייצרות פחות חום, והטובים ביותר מייצרים ספקטרום אור מלא יותר, שיכול להביא לתשואות גדולות יותר ואיכות טובה יותר.

למרבה הצער, יש הרבה נורות לד זולות שמיוצרות ומשווקות למגדלים, אז מומלץ לבצע מחקר שוק ולקרוא ביקורות על מוצרים לפני הרכישה.

 מנורות אינדוקציה לגידול

מנורות אינדוקציה, המכונות גם מנורות פלורסנט נטולות אלקטרודות, הן טכנולוגיה ישנה נוספת שהותאמה לאחרונה כדי להתאים לצרכים של גידולים מקורים. מנורת האינדוקציה הומצאה על ידי ניקולה טסלה בשלהי 1800, למעשה היא גרסה יעילה יותר וארוכת טווח של נורת הניאון. החיסרון העיקרי של אביזרים אלה הוא מחירם וזמינותם.

שלב 3: קח אוויר לך ולצמחי הקנאביס

צמחים זקוקים לאוויר צח כדי לשגשג, ופחמן דו חמצני (CO2) חיוני לתהליך הפוטוסינתזה. המשמעות היא שתזדקק לזרם אוויר קבוע הזורם בחדר הגידול, שיושג בקלות באמצעות מאוורר פליטה הממוקם בסמוך לראש החדר על מנת להוציא את האוויר החם, וכניסת אוויר מסוננת בצד הנגדי בסמוך לרצפה.

יהיה עליכם להבטיח שהטמפרטורות יישארו בטווח נוח עבור הצמחים שלכם, בין 21-29 ° C כאשר האורות דולקים ובין 14-21 ° C כאשר הם כבויים. כמה זני קנאביס (זני אינדיקה בדרך כלל) מעדיפים את הצד הקר יותר של הטווח, בעוד שאחרים סובלניים יותר לטמפרטורות גבוהות יותר.

גודל מאוורר הפליטה יהיה תלוי בגודל שטח הגידול ובכמות החום הנוצרת על ידי מערכת התאורה. מערכות HID פולטות חום רב, בייחוד אם הן אינן מותקנות במנוע מקרר האוויר. אנשים שגרים באזורים חמים יותר לרוב ידליקו את אורותיהם בלילה במאמץ לשמור על הטמפרטורות של הגידול שלהם.

רצוי לכוון את האורות, להדליק אותם למשך זמן מה ואז לקבוע לכמה זרימת אוויר תזדקק בכדי לשמור על טמפרטורה נוחה לצמחים. זה יאפשר לכם לבחור מאוורר פליטה שמתאים לצרכים שלכם. על מנת למנוע מריח צמחי הקנאביס בפריחה לנדוד מחוץ לחדר, מומלץ להוסיף פילטר פחם למאוורר הפליטה.

לחלופין, תוכלו ליצור סביבה מלאכותית אטומה על ידי שימוש במזגן, מסיר לחות ומערכת CO2 משלימה, אך זו די יקרה ולא מומלצת למגדל מתחיל.

לבסוף, כדאי שתהיה רוח קלילה קבועה בחדר הגידול, מכיוון שזה מחזק את גבעולי הצמחים ויוצר סביבה פחות מזמינה לאורחים לא רצויים כגון עובש ומזיקים מעופפים. מאוורר מסתובב על הקיר פועל היטב למטרה זו – פשוט אל תכוונו אותו ישירות על הצמחים, כי זה יכול לגרום לכוויית רוח.


שלב 4: בחר את בקרות האקלים והמוניטורים

לאחר שבחרנו בציוד האורות ובציוד האקלים, אפשרי להגדיר את הפונקציות שלהם כאוטומטיות. אמנם ישנן יחידות מתוחכמות (ויקרות) הזמינות לשליטה באורות, טמפרטורה, לחות ו CO2, אך מתחילים יסתפקו בטיימר פשוט של 24 שעות עבור האור ומתג התרמוסטט למאוורר הפליטה.

עיתוי מחזור האור / החושך הוא חשוב מאוד בגידול קנאביס; בדרך כלל תדליקו את האורות למשך 18 שעות בכל יממה בזמן שהצמחים בצמיחה וגטטיבית, ואז עוברים ל 12 שעות של אור על כל יממה שבה אתם רוצים שהם יפרחו. האורות צריכים להידלק ולהכבות באותם הזמנים בכל יום אחרת אתם מסכנים את הצמחים, ולכן טיימר הוא חיוני. ניתן להשתמש בטיימר גם למאוורר הפליטה, אבל מומלץ לרכוש מתג תרמוסטט שזוהי אפשרות מומלצת יותר.

עם הדגמים הבסיסיים ביותר, ניתן לכוון את התרמוסטט במכשיר לטמפרטורה המרבית הרצויה לחלל החדר ולחבר אליו את מאוורר הפליטה. ברגע שהטמפרטורה עולה לרמה שהגדרנו, היא תפעיל את המאוורר עד שהטמפרטורות יירדו כמה מעלות מתחת לסף שנקבע. זה יחסוך אנרגיה וישמור על טמפרטורה קבועה.

מכיוון שככל הנראה לא נשב בחדר הגידול רוב הזמן, שילוב מדדי לחות / תרמוסטט עם תכונת זיכרון גבוהה / נמוכה יכול להועיל מאוד לשמירה על התנאים בחדר. המכשירים הקטנים והזולים הללו לא רק מראים לכם את רמת הטמפרטורה והלחות הנוכחית, אלא גם את הקריאות הגבוהות והנמוכות ביותר לפרק הזמן האחרון שבדקתם.

שלב 5: קנאביס בגודל בינוני

גידול בתוך הבית אומר שיש לנו מצעים שונים רבים לבחירה, ובאם מדובר בסירים מיושנים וטובים מלאים באדמה או על לוח צמר סלעים במגש הידרופוני, לכל מצע יש את היתרונות והחסרונות שלו.

כאן נבחן את שתי השיטות הפופולריות ביותר ואת המצע שהם משתמשים בו.

קרקע

קרקע היא המצע המסורתי ביותר לגידול קנאביס בתוך הבית, כמו גם הסלחני ביותר, מה שהופך אותו לבחירה טובה עבור מגדלים מתחילים. כל אדמת עציצים איכותית תעבוד, כל עוד היא לא מכילה דשן מלאכותי, שאינו מתאים לגידול קנאביס.

בחירה טובה מאוד למתחילים היא אדמה מופרית אורגנית (המכונה לעתים קרובות “אדמת-על”) שאפשר לגדל איתה צמחי קנאביס מההתחלה ועד הסוף ללא חומרים מזינים נוספים, אם משתמשים בהם נכון. ניתן לעשות זאת בעצמך על ידי שילוב של יציקות תולעים ורכיבים אחרים עם אדמה טובה ולתת לה לשבת מספר שבועות, או שניתן לרכוש אותה מראש.

כמו בכל גידול אורגני, שיטה זו מסתמכת על אוכלוסיה בריאה של חיידקי המיקרוזה והקרקע כדי להקל על המרת חומר אורגני לחומרים תזונתיים הניתנים לשימוש ע”י הצמח. לחילופין, ניתן להשתמש בתערובת אדמה רגילה ואז להוסיף חומרים מזינים ככל שהאדמה מתרוקנת.

ללא שמנים (הידרופוניקה)

מגדלי פנים פונים יותר ויותר לגידול הידרופוני, חסר קרקע, לגידול צמחי קנאביס. שיטה זו מחייבת הזנה עם תמיסות מרוכזות של חומרים תזונתיים כמו מלח ומינרלים הנספגים ישירות על ידי השורשים בתהליך האוסמוזה.

הטכניקה לספיגת חומרים מזינים מהירה יותר ומובילה לצמיחה מהירה ולתשואות גדולות יותר, אך היא גם דורשת סדר ודיוק, מכיוון שצמחים מגיבים יתר על המידה בשיטה זו, והם רגישים יותר לניתוק של תזונה.

חומרים שונים שמשתמשים בהם כוללים צמר סלעים, ורמיקוליט, חלוקי נחל מורחבים ועוד. תערובות נטולות קרקע מסחריות זמינות בחנויות רבות. ניתן להשתמש במצע מנותק קרקע במערכות הידרופוניות אוטומטיות או במיכלים בודדים עם השקיה ידנית.

שלב 6: בחירת המיכל

סוג המיכל שנשתמש בו יהיה תלוי במצע, במערכת ובגודל הצמחים. מערכת הידרופונית בסגנון מגש וניקוז עשויה להשתמש בעציצי רשת קטנים מלאים בחלוקי נחל או סתם לוח גדול של צמר סלע לגידול צמחים קטנים רבים, ואילו בגידול “אדמת-על” נשתמש בדליים גדולים למספר קטן של צמחים גדולים.

אפשרויות יקרות כוללות שקיות ניילון מחוררות או שקיות בד חד פעמיות, וכאשר חלק בוחרים להשקיע יותר ב”סירים חכמים”, מיכלים המיועדים לשפר את זרימת האוויר לשורש של הצמח. אנשים רבים מגדלים את צמחי הקנאביס הראשונים שלהם בחמישה דליים.

ניקוז הוא המפתח, מכיוון שצמחי קנאביס רגישים מאוד לתנאי המים, כך שאם אתם מיעדים מיכלים אחרים, הקפידו לקדוח חורים בתחתית ולהכניס אותם למגשים.

שלב 7: הזן את הצמחים עם חומרים מזינים

גידול פרחי קנאביס באיכות גבוהה דורש יותר דשן, או חומרים מזינים, מאשר רוב הגידולים הנפוצים. הצמח יזדקק לחומרים העיקריים הבאים (הידועים יחד כ- macronutrients):

  • חנקן (N)
  • זרחן (P)
  • אשלגן (K)

יש צורך גם במוצרי מיקרו-תזונה אלה, אם כי בכמויות קטנות בהרבה:

  • סִידָן
  • מגנזיום
  • בַּרזֶל
  • נְחוֹשֶׁת

אם לא משתמשים בתערובת אדמה אורגנית מופרית מראש, נאלץ להאכיל את הצמחים לפחות פעם בשבוע באמצעות תמיסה מזינה מתאימה. חומרים מזינים אלה נמכרים בצורת נוזלים או אבקה מרוכזים שנועדו להיות מעורבבים עם מים, ומתאימים בדרך כלל לצמיחה וגטטיבית. הסיבה לכך היא שלקנאביס יש דרישות המשתנות במחזור חייו, וזקוק ליותר חנקן במהלך גידול וגטטיבי, ויותר זרחן ואשלגן במהלך ייצור הניצנים.

מרבית תוספי התזונה נמכרים בנוזל דו-חלקי בכדי למנוע איבוד של אלמנטים מסוימים, כלומר נצטרך לרכוש שני בקבוקים שונים. מלבד היסודות הללו, המוצר התזונתי היחיד שעשוי להיות שתצטרכו לרכוש הוא תוסף Cal / Mag, מכיוון שזנים מסוימים דורשים יותר סידן ומגנזיום מאחרים.

לאחר שרכשנו את מוצרי התזונה הדרושים, פשוט מערבבים אותם עם מים לפי הוראות השימוש ומשקים את הצמחים בתמיסה זו. עליכם להתחיל תמיד בעדינות מכיוון שצמחי הקנאביס נחרכים בקלות. תמיד עדיף לגרוע התזונה מאשר עודף דישון של הצמחים, ועם הזמן נלמד לחוש את הצמחים ולהבחין בסימנים של ליקויים או עודפים.

חשוב להשיג מד pH כך שתוכלו לבדוק את רמת החומציות של המים שלכם כשאתם מערבבים חומרים מזינים. קנאביס מעדיף pH בין 6 ל 7 באדמה, ובין 5.5 ל 6.5 בגידול הידרופוני. חריגת – pH מתחום זה עלול להוביל לחסימת תזונה, כלומר שבה הצמחים אינם מסוגלים לספוג את החומרים המזינים שהם זקוקים להם, לכן הקפידו לבדוק את המים באופן קבוע ווודאו שתערובת התזונה שאתם מספקים לצמחים היא בטווח הרצוי. 

שלב 8: השקיית צמחי הקנאביס 

רוב האנשים לא חושבים פעמיים על המים שהם משתמשים עם הצמחים שלהם; אם אתם יכולים לשתות את זה, זה בטח יהיה בסדר, נכון? ובכן, זה אולי לא הנושא, אבל מים מסוימים מכילים כמות גבוהה של מינרלים מומסים שיכולים להצטבר באזור השורש ולהשפיע על ספיגת התזונה, או שהם עשויים להכיל פטריות או פתוגנים אחרים שאינם מזיקים לאנשים אך עלול להוביל למחלות שורשים בצמח.

בנוסף, במקומות מסוימים עשויות להיות רמות גבוהות של כלור באספקת המים, מה שעלול להזיק למיקרובי אדמה ידידותיים. מסיבות אלה אנשים רבים בוחרים לסנן את המים בהם הם משתמשים.

הדבר החשוב ביותר שיש לזכור בשלב זה הוא לא להשקות מעבר לרצוי. צמחי קנאביס רגישים מאוד למחלות שורש פטרייתי כאשר התנאים לחים מדי, והשקיית יתר היא אחת הטעויות הנפוצות ביותר שעושה המגדל המתחיל.

באיזו תדירות תשקו את הצמחים שלכם יהיו תלויים במצע שבחרתם, גודל הצמחים וטמפרטורת הסביבה. יש אנשים שיחכו עד שהעלים התחתונים של הצמח יתחילו לצנוח מעט לפני ההשקיה.

ככל שתצבורו ניסיון וידע, תשנו את חדר הגידול והציוד שלכם כך שיתאים טוב יותר לסביבה הספציפית שלכם, לטכניקות הגידול ולזנים הספציפיים שאתם מגדלים, אך מאמר זה ייתן לכם בסיס יציב של ידע בכדי להתחיל ברגל ימין.

וזכרו, גידול מריחואנה הוא עמל של אהבה, אז תבלו זמן רב עם הצמחים שלכם ותהנו!