שמן סיבידי למיגרנות, האם זה עובד?

שמן הסיבידי מלווה את האנושות כבר 3000 שנים (עלפי המרכז הלאומי לבריאות משלימה ואינטגרטיבית (NCCIH) ועל אף שאינו מוגדר כתרופה או תוסף תזונה- רבים מסתייעים בו להפחתת כאבדלקות ותסמינים נוירולוגיים. המחקרים האחרונים בתחום מצאו שקיים קשר ישיר בין השימוש בתרופות המבוססות על שמן הקנביס לבין הפחתת עוצמת כאבי המיגרנה ותדירות הופעתם. מהו הסיבידי? ובאילו מקרים השימוש בו נמצא כיעיל לכאבי מיגרנה וכאבי ראש אחרים?

מהו סיבידי?

שמן הסיבידי הוא נגזרת של שני זנים מצמח הקנביס- מריחאונה והמפ. השמנים המופקים מצמח המריחואנה נחשבים לממכרים בשל הימצאותו של מרכיב הTHC (תרכובת כימית אחרת בצמח הקנביס) שמעלה את רמת הורמון הדופמין בגוף ועשויה להביא לתחושה של ריחוף וערפול חושים. ואילו השמנים המופקים מצמח ההמפ מכילים ריכוז גבוה יותר שמן CBD ומתקשרים למערכת החיסון דרך שני מרכיבים – CB1 ו CB2. דרגת המיצוי ואופן גידול צמח הקנביס שממנו מופק השמן משפיעים על איכותו.

האם סיבידי יעיל בהפחתת עוצמת הכאב במיגרנה כרונית?

בשנים האחרונות נערכו מספר מחקרים שמצאו כי לשמן הסיבידי עשויה להיות השפעה על רמת הדלקתיות בגוף. במחקר שפורסם בשנת 2017 והוצג בקונגרס השלישי של האקדמיה האירופית לנוירולוגיה (EAN) נמצא כי השימוש בשמן CBD במינון של 200 מ”ג ליום הביא לשיפור בעוצמת כאבי המיגרנה החריפים ביותר בקרב 55% אחוזים מהמשתתפים. *במחקר נעשה שימוש בשמן CBD משתי תרכובות: האחת הכילה 19%  THC והשנייה הכילה 9% CBD ללא THC

האם סיבידי יעיל במקרים של מיגרנה כרונית עם כאבי ראש מצרריים (מקבצים) ?

השלב השני של המחקר התמקד בסוג נוסף של כאבים. 79 מתנדבים הסובלים ממיגרנה כרונית וכאבי ראש מקצבים קיבלו מנה יומית של 200 מ”ג שמן סיבידי עם אחוז גבוה של מרכיב ה-THC ואמיטריפטילין, תרופה נוגדת דיכאון טריציקלית מהדור הישן (מיועדות לטיפול בחרדה). הקבוצה שסבלה מכאבי ראש בלבד קיבלה 200 מ”ג CBD בשילוב THC ו 480 מ”ג של verapamil, חוסם תעלות סידן למשך תקופה של שלושה חודשים. במעקב שנערך ארבעה שבועות לאחר סיום ניסוי נמצא כי השילוב של THC-CBD הפחית את התקפי המיגרנה ב- 40.4% אחוזים, ביחס להאמיטריפטילין שהביא לירידה של %40.1 אחוזים בהתקפי המיגרנה.

בנוסף נמצא כי הטיפול בשמן הסיבידי יעיל אף יותר בקרב משתתפים שסבלו ממיגרנה עוד בילדותם, אלו דיווחו על הפחתה של 43.5% אחוזים בעוצמת הכאב. 

האם שמן סיבידי יעיל לכאבי ראש?

מחקר איטלקי משנת 2012 בחן את השפעותיו של הנבילון, נגזרת סינטטית של רכיב ה-THC, על כאבי ראש. המחקר נפרש על פני 17 שבועות, כאשר בשמונה השבועות הראשונים משתתפי המחקר נטלו של 0.5 מ”ל נבילון יומי ולאחר הפסקה של שבוע המשיכו ליטול במשך שמונה שבועות נוספים 400 מ”ג של איבופרופן. במחקר נמצא כי שתי התרופות יעילות, יחד עם זאת משתתפי המחקר העדיפו להמשיך את הטיפול עם ב-THC הסינטטי, הן בשל הצורך להימנע מהתלות בתרופה ממכרת והן בשל הארכת פרק הזמן בין התקפי המיגרנה. 

כיצד פועל שמן ה-CBD?

הרכיב הפעיל שמקורו בצמח הקנביס פועל באמצעות התקשרות לקולטני הקנבינואידים בגוף- CB1 ו- CB2 המשפיעים על מערכת החיסון, תיסוף של שמן CBD ממקור טהור מסייע למערכת האנדוקנבינואידית לשמור על רמות גבוהות של תרכובת האנאנדמיד, שאחראית לוויסות הכאב.

כיצד יש להשתמש ב- CBD?

את שמן ה-CBD ניתן לצרוך במגוון דרכים: בהזלפה על הלשון, מריחה מקומית על העורבליעהשאיפה ושתיה. נכון לעכשיו לא קיים פרוטוקול טיפולי במיגרנה אך ניתן להתחיל עם הזלפת מספר טיפות של שמן סיבידי מתחת ללשון. מומלץ לנהל יומן למעקב אחר המינונים, התסמינים ותדירות נטילת התוסף. כיוון שסיבידי עלול להשפיע על פעילותן של תרופות אחרות מומלץ להיוועץ ברופא בטרם התחלת השימוש בתוסף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *