שימוש בשמן סיבידי כגורם התומך טיפולית בכאב כרוני

סיבידי הוא אחד מ -120 המרכיבים בצמחים ממשפחת הקנבינואידים, רבים נעזרים בתוצרי ה- CBD על מנת להפחית בעוצמת הכאב שהם חשים. שמן ה-CBD נבדל ממרכיבים אחרים שמקורם בצמח הקנביס כמו ה- THC ואינו גורם לתחושה של “אופוריה” או תחושה של “היי”. מהי השפעתו על גוף האדם? אילו תועלות ניתן להפיק ממנו? ומהן תופעות הלוואי הנלוות אליו? כל המידע כאן במאמר.

מהי השפעות של מרכיב הסיבידי על גוף האדם

בגוף האדם מצויה מערכת אנדוקנבינואידית (ECS) שלה שלושה תפקידים:

גוף האדם מייצר קנבינואידים וקולט אותות ממרכיבים קנבינואידים הנצרכים ממקורות חיצוניים באמצעות תוספים, שמנים, מזון ותכשירים שונים.

ההבדל העיקרי בין השפעת מרכיב ה-THC להשפעתו של מרכיב ה-CBD על תחושת הכאב הוא בהפרשת הורמון הדופמין, כימיקל ההנאה, האחראי לתחושת ה”היי”.

כיצד מרכיב הסיבידי תורם לוויסות הכאב בגוף?

מחקר שפורסם בכתב העת המדעי Neurotherapeutics מצא שמערכת ייצור הקנבינואידים, שנמצאת ב- CBD עצמו מפעילה (ולעיתים מעכבת) תרכובות אחרות במערכת הקנבינואידית הקיימת בגוף ומונעת את ספיגת תרכובת האנאנדמיד הקשורה לוויסות כאב. 

מרכיב הסיבידי תורם ליצירת רמות מוגברות של אנאנדמיד בדם, התורם להפחתת עוצמת הכאב.

מה הוא בעצם סי בי די? הנה כמה עובדות מעניינות

  • סיבידי היא תרכובת כימית המצויה בצמח הקנבוס
  • לאופן הגידול והטיפול בצמח יש השפעה על איכות שמן ה-CBD שיופק ממנו
  •  השמנים האיכותיים מופקים מצמחי קנבוס תעשייתיים שגודלו בשטח מבוקר, עמדו בבדיקות מעבדה בדרגה שלישית ומוצו באמצעות פחדן דו חמצני בלחץ גבוה
  • שמן ה CBD נמהל בשמן נשא ומוצע לשיווק בדרגות חוזק שונות

אילו יתרונות יש לסיבידי ובאילו מקרים הוא מועיל?

שמן ה CBD שימש את האנושות לטיפול בכאבים מסוגים שונים במשך אלפי שנים, אולם רק לאחרונה החלה הקהילה הרפואית לחקור את השפעותיו. הניסויים הראשוניים נערכו על חולדות במטרה לבחון את השפעת השמן על עוויתות השרירים, המאפיינות את מחלת הטרשת הנפוצה, בהמשך נערכו ניסויים, שבחנו את השפעתו של השמן בקרב אנשים הסובלים מטרשת נפוצה. 

האם שמן ה-CBD מסייע לכאבים כרוניים?

בניסוי שנערך בקרב מתנדבים נחקרה השפעתו של מרכיב ה-CBD על כאבים כרוניים כלליים.

תוצאות הניסוי מראות שהשימוש בתכשיר המכיל את מרכיב ה CBD הפעיל מסייע בהקלה על כאבים כרוניים בקרב מבוגרים.

מחקר נפרד שפורסם בכתב העת Journal of Experimental Medicine תומך בתוצאות אלו ומסכם כי:

שימוש ב- CBD יכול להפחית כאב ודלקת ללא כל צורך בהעלאת את המינון כשהשפעתו פוחתת

ביוני 2018, מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר שניתן להיעזר בתכשיר Epidiolex המכיל את החומר הפעיל CBD לטיפול באנשים הסובלים משתי תסמונות אפליפסיה נדירות:

  • תסמונת לנוקס-גסטאו (LGS)
  • תסמונת Dravet (DS)

האם לשמן הסיבידי יש תופעות לוואי?

ברוב המקרים, השימוש בCBD-  נחשב לבטוח יחד עם זאת, השפעתו על כל אחד היא אינדיבידואלית ולכן חלק מהאנשים עשויים לחוות עייפות, שלשול, שינויים בתיאבון, שינויים במשקל והפחתת יתרה של רמת הדלקתיות בגוף, שעשויה להשפיע על מערכת ההגנה של הריאות. בנוסף CBD עשוי לשבש את פעולתו של האנזים הנקרא קומפלקס טיטוכרום p450 , שאחראי על פירוק הרעלים בכבד.

האם יש צורך באישור רופא לשימוש בתכשירים המכילים את שמן ה-CBD?

אין צורך באישור רופא, אך יש להיוועץ ברופא במצבים בהם משלבים את נטילת התוסף עם תרופות מרשם או תרופות ללא מרשם אחרות (שכן התוסף עשוי להשפיע על יעילותן לחיוב או לשלילה).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *