האם סיבידי יעיל כטיפול לחרדה?

אם אי פעם סבלתם מהפרעת חרדה, כזו שכוללת דופק מואץ, לחץ בחזה, קוצר נשימה, מחשבות שליליות ובאופן כללי תחושה קשה של מצוקה, אתם לא לבד. לפי המכון הלאומי לבריאות בארה”ב לא פחות מ 33.7% מאוכלוסיית העולם סובלים או יסבלו בעתיד מהפרעת חרדה, שהיא, כמו שכבר הבנתם, אחת הנפוצות.

העובדה שאנו נמצאים בעיצומה של מגיפת הקורונה , מגיפה עולמית ששינתה את מציאות חיינו מהקצה אל הקצה, לא בדיוק מסייעת בהפחתת עוצמות החרדה. אנשים מכל המגזרים והגילאים  מוצאים עצמם מנסים לנווט במציאות החדשה כשהם מתמודדים עם גלים של חרדה שמציפים ומסעירים את הנפש.

כחלק מהחיפוש אחר מענה  למצוקה, בשנים האחרונות גוברת התהודה של שימוש בקנאבידיול ,הידוע כ CBD, כטיפול אפשרי בהפרעות חרדה, אך האם CBD אכן יעיל בטיפול בחרדה?

התשובה, כמו החיים, מורכבת 🙂

הקנאבידיול, הידיוע כCBD  נמצא כיעיל בטיפול בסוגים מסוימים של חרדה העיקרים בינהם הם:

  •  חרדה חברתית
  •  חרדה כללית
  •  הפרעה טורדנית כפייתית
  •  והפרעת דחק פוסט טראומטית


על פי המחקרים הקנאבידיול עובד על ידי השפעה על רמות הסרוטונין במוח. עם זאת, יש לסייג כי המחקרים בנושא אינם חד משמעיים ובאופן כללי המחקר הרפואי בנושא שימוש בקנאביודיול בהפרעות חרדה נמצא בחיתוליו.


לפני שנצלול לעומקם של דברים כדאי לעצור ולהבין מהו CBD?
על פי ספריית הרפואה הלאומית בארה”ב CBD הוא כימיקל הקיים בצמח המריחואנה או הקנאביס. סה”כ קיימים מעל לשמונים כימיקלים שונים כשCBD-   הוא השני בשכיחותו מבחינת החומרים הפעילים של הקנאביס (מריחואנה). הקנאביודיול עשיר בכימיקלים הנקראים קנבינואידים הנקשרים לקולטנים מיוחדים במוח ועל פי מגזין הרפואה של אוניברסיטת הארוורד על אף שה CBD הינו מרכיב מרכזי במריחואנה רפואית, הוא לכשלעצמו אינו גורם ל”היי”. העובדה הזו הופכת אותו לכלי טיפולי אטרקטיבי לאוכלוסיות רבות שמעוניינות להינות מהיתרונות של  הקאנבידול בלי להיות חשופות להשפעות ההיי המזוהות עם צריכת מריחואנה או קנאביס.

קנבידיול נמצא כמפחית חרדה – מה אומרים המחקרים?

כאמור, המחקרים בנושא עדיין בחיתוליהם ובכל זאת ניתן להצביע על מגמות מסוימות.

חרדה חברתית המאופיינת בביישנות ומבוכת יתר מכל סיטואציה חברתית גורמת לכאב לב ולהפרעה ממשית בתפקוד היומיומי לסובלים ממנה. במחקרים שנעשו, בינהם מחקר טרי מ 2019, שנערך בהשתתפות בבני נוער ביפן הסובלים מההפרעה, מצאו הפחתה משמעותית ברמות החרדה עליהם דיווחו משתתפי המחקר לאחר חודש בו טופלו בקנביולי באופן יומיומי.

אך לא רק הסובלים מחרדה חברתית עלולים למצוא מזור בקאנבידיול.

 מחקר משנת 2015 אסף ממצאים מעשרות מחקרים שנעשו על חרדה והשימוש בCBD ומצא כי ראיות פרה- קליניות קיימות תומכות מאד בCBD כטיפול בהפרעות חרדה כלליות, הפרעת חרדה חברתית, הפרעה טורדנית-כפייתית והפרעת דחק פוסט-טראומטית כאשר הם ניתנים במינון משמעותי.
 

יתרונות השימוש בקאנבדיול בהפרעות חרדה שלא תמצאו בשום מקום אחר:
אחד היתרונות המרכזיים של השימוש בקאנביול הוא המידיות שבה פועל הCBD והשפעתו על  המטופל. בניגוד לרוב התרופות נוגדות הדכאון והחרדה הקיימות בשוק, בהן האפקט של התרופה מורגש רק לאחר כשלושה שבועות (לפחות) מרגע נטילת התרופה לראשונה, ההשפעה של הקאנבדיול היא מיידית וללא  תופעות לוואי.

רגע לפני סיום חשוב לזכור!

כמו כל טיפול תרופתי שאתם שוקלים לקחת כדי לטפל במצב חרדה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לפני השימוש בקאנבדיול. איש מקצוע יכול לייעץ לגבי מינון וכן לגבי שימוש בקאנבידיול במקביל לשימוש בתרופות אחרות, בעיקר כיוון שהשימוש בשמן CBD הבפרעות חרדה נחשב עדיין טריטוריה חדשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *