כיצד שמן הסיבידי מסייע לטיפול בבעלי החיים?

בעלי חיים חווים חרדה יום יומית שלעיתים אינה יכולה להיות מוסברת בקשר של סיבה ותוצאה. חרדה זו מתבטאת בריחוק, סגירות, רמות אנרגיה נמוכות, היעדר תיאבון, בהלה ואי שקט. מחקרים מכל העולם מצאו כי הוספת שמן CBD לתפריטם של בעלי חיים עשוי להביא להטבה במצב. מהו שמן CBD, כיצד באה לידי ביטוי השפעתו על המערכת הפיזיולוגית של בעל החיים? וכיצד מומלץ לטפל באמצעותו? התשובות כאן במאמר.

מהו שמן הסיבידי?

CBD (קנאבידיול) הוא אחד מהתרכובות המצויות בצמח הקנביס. החומר נחקר רבות לאחרונה ונמצא כי שני מרכיבים מתוכו (CB1 ו CB2) מתקשרים למערכת החיסון הטבעית של הגוף ותורמים לפעילותה התקינה. בשונה מרכיב קנביס אחר שנקרא THC שמן הסיבידי אינו מעודד הפרשה של הורמונים המביאים לתחושה של “ריחוף” ופועל באמצעות קולטנים המתקשרים למערכת העצבים ולמח.

כיצד שמן הסיבידי משפיע על מערכת החיסון של בעלי החיים?

לכל יצור חי בעל עמוד שדרה יש מערכת אנדוקנבינואידים (ECS), שהתפתחה לפני 600 מיליון שנה. על אף שמדובר במערכת עתיקה רק בשנים האחרונות היא החלה להיחקר:

  • בשנות ה-90 סברו החוקרים שהמערכת משפיעה על המוח ועל מערכת העצבים בלבד.
  • מחקר מאוחר יותר שנערך באוניברסיטת “אינדיאנה”, ארה”ב, בשנת 2008 מצא כי קולטני קנבינואידים נמצאים בכל מקום בגוף לרבות העור, תאי החיסון, רקמת השומן, העצם, הכבד, הלבלב, שריר השלד, הכליות, הלב, כלי הדם ומערכת העיכול.

למולקולת ה-ECS יש תפקיד מרכזי בשמירה על איזון גופני ונפשי והיא מקבלת אותות ממרכיב ה-CBD וממרכיב ה-THC התורמים לתפקודה התקין בזכות למבנה כימי דומה.

כיצד פועלת מערכת האנדוקנבינואידים בבעלי חיים?

מספר מחקרים מצאו כי ה-ECS מתקיימת ביצורים חיים שאינם בני אדם, במחקר שנערך באוניברסיטת “פיזה” בשנת 2012 והתמקד בכלבים, נמצא כי קולטני קנבינואידים נמצאים בעורם של כלבים בריאים ושל אלו הסובלים מאטופיק דרמטיטיסמסקנות מחקר נוסף שנערך במהלך שנת 2018 מטעם אוניברסיטת “הנובר” מצביעות כי ה- ECS מעורב במודול חיסוני. יחד עם זאת שיבושים בתפקוד המערכת עלולים להביא להתקדמות של מחלות דלקתיות ופגיעה בוויסות הרגשי שבאה לידי ביטוי בגילויי חרדה.

מהם סימני החרדה בקרב בעלי חיים שעשויים “להדליק נורות אדומות?

בעלי חיים מגלים חרדה ומביעים אותה במקרים הבאים:

  • עצבנות כאשר בעל הבית עוזב או מתרחק
  • בהלה בעת שמיעת קול נפץ או צליל לא מוכר
  • בעל החיים נוטה להסתתר בפינה
  • בעל החיים מגיב בבהלה לעצמים שונים
  • טראומה ממקרי אלימות קודמים

לעיתים לא ניתן לקבוע את הסיבה שהביאה לחרדה ובעל החיים חווה למעשה “חרדה כללית”. ישנם מקרים בהם מאפייני החרדה כה עדינים עד שהאחראי על הטיפול בבעל החיים מייחס אותו לאופיו ולא לבעיה הנפשית- בין אם מדובר על סוס, כלב, חתול, בעל כנף ומכרסם ובין אם מדובר על חיות ספארי אחרות. ישנה עליה בשימוש של סיבידי לכלבים, חתולים

אך אם באופן עקבי בעל החיים מגלה אומללות, ומפגין סימני פחד וחוסר אנרגיה למשך תקופה העולה על חצי שנה- הוא סובל מחרדה ומומלץ לפנות לייעוץ וטרינרי.

כיצד ניתן לטפל בבעל החיים באמצעות שמן ה-CBD?

בשנים האחרונות שמן הסיבידי קיבל מעמד של תרופה וטרינרית (על פי מנהלת התרופות הווטרינריות (VMD) בבריטניה) והאחראים על הטיפול בבעלי החיים נוהגים לתסף אותו לתפריט היומי. מוצרי שמן ה-CBD המיועדים לבעלי חיים עומדים בשלושה תנאים:

  • מגיעים ממיצוי של מזן ההמפ של צמח הקנביס
  • מכילים עד 0.3% THC
  • בעל תווית מודגשת המציינת, שהמוצר המיועד לבעל חיים

אופן השימוש:

לאחר בחירת התכשיר, מומלץ להתחיל עם מינון נמוך, לנהל יומן ולתעד את התסמינים והשינויים בתגובות של בעל החיים. בטרם התחלת הטיפול יש להיוועץ בווטרינר, שיוכל לעקוב אחר התקדמות הטיפול.

באופן כללי, ישנה מגמת עליה של שימוש בסיבידי לכלבים, חתולים, סוסים, בעלי כנף ושאר מיני החיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *