דיכאון, התסמין השקט של הפיברומיאלגיה

מחלת הפיברומיאלגיה או בשמה השני דאבת השרירים, נחשבת למחלה חדשה יחסית ותוארה כתסמונת של ממש בתחום הראומטולוגיה רק בסוף המאה ה-20. טרם הגדרתה, במשך שנים רבות חולים במחלה הוגדרו היפוכונדרים או כסובלים מחרדה היות ואין לתסמונת סימנים חיצוניים או בדיקות מעבדה המאששות את קיומה. הרקע למחלה גם הוא לא ברור, אך ההערכות הן שיש לרקע גנטי קשר ישיר לסובלים במחלה, זאת יחד עם אירועים שונים המלווים את הגוף ואת הנפש בטראומה לדוגמת נגיפים זיהומיים, חבלות וטראומות נפשיות.

הסימפטום הבולט ביותר של המחלה הינו כאב כרוני בשרירים והעצמות, כמו גם רגישות רבה בנקודות לחיצות שונות בגוף המביאה לכאב עז. תחושת הכאב אינה מרפה במנוחה ופעמים רבות אף מתגברת ולכן המחלה מביאה איתה גם בעיות שינה ומתוך כך גם עייפות ותשישות.

בהחלט ניתן לומר כי הסימפטום השכיח ביותר הינו כאב והוא גם מקבל את מלוא הבמה במסגרת הטיפולים התרופתיים וחולים בתסמונת נוטלים תרופות שונות אשר מטרתן לשנות את אופן העיבוד של כאב במוח ובכך להקל ההתנהלות היומיומית. אך יחד עם זאת חולים רבים מדווחים על מצוקה נפשית, דיכאון וחרדה, אלו מחמירים את עוצמת הכאב וגורמים אף לפגיעה בתפקוד החברתי. כאבים נקשרים פעמים רבות לפיתוח דפוסי חשיבה שליליים הדורשים התערבות של טיפול פסיכולוגי או רפואה טבעית אשר תסייע להתמודד עם הדיכאון.

דיכאון מביא לאי שקט, תסכול, חוסר הנאה מהחיים ויכול לנבוע מאירועי חיים טרגיים לדוגמת בעיות בריאותיות. דיכאון בא לידי ביטוי בדרכים שונות והשוני נובע מהאופי האינדיבידואלי של אדם, הבדלים תרבותיים וגיל. רבים מהסובלים מדיכאון מדווחים על עצבות, כעס על דברים לא מהותיים, חוסר עניין בסביבה, הפרעות שינה, בכי רב, קשיי קשב וריכוז ואף תסמינים גופניים של כאב.

CBD נחשב לנוגד דיכאון טבעי ואינו מלווה בתופעות לוואי אינטנסיביות בשונה מאלו הנלוות לכדורים פסיכיאטריים. שמן ה-CBD גורם לאלחוש מערכת העצבים ובכך הופך לחומר הרגעה טבעי, הוא מסייע לריכוז ומאזן את הנפש. מטופלים מדווחים כי ה-CBD הביא לתחושת שלווה, מסייע להם להתמודד טוב יותר עם היומיום ומעצים תחושה של שליטה עצמית. בצמח הקנאביס מצויים עשרות חומרים פעילים, כאשר ה-CBD (קנאבידיול) מהווה חלק משמעותי מהרכב הצמח. בידוד הקנאבידיול, אשר התאפשר רק במאה הקודמת, פתח את הדלת לחולים רבים הנעזרים בו כשמן המפ לדיכאון וכטיפול תומך בעל סגולות מרפא טבעיות, כל זאת ללא גירוי המוח והשפעה על התודעה.

פיברומיאלגיה אינה נחשבת לפרוגרסיבית, כלומר היא אינה מתדרדרת עם הזמן אך מלווה את המטופל לאורך שנים בו הוא חווה עליות וירידות. על מנת לסייע לחולי פיברומיאלגיה לחזור למסלול חיים שגרתי מהר ככול שניתן, מומלץ לשלב טיפול תומך של CBD אשר יסייע לחזור לחיים מאוזנים, לשלט במצב הנפשי ולפתח דפוסי חשיבה חיוביים אשר יעזרו להתמודד עם המחלה ועם חיי היומיום בצל המחלה.

תגובות

  1. פינגבאק: הפרעות שינה בקרב חולי פיברומיאלגיה | canabd ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *