האם סיבידי מסייע בגמילה מסמים וחומרים ממכרים?

התמכרות לסמים, לתרופות, לסיגריות וחומרים נוספים, מהווים נזק כלכלי ורפואי אדיר. ארגון הבריאות העולמי רואה בהתמכרויות תופעה מדאיגה שיש לפעול למיגורה. גמילה מהתמכרות היא תהליך קשה שרבים מהמכורים אינם מצליחים להתגבר עליו ושבים לשימוש בחומר הממכר. CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה ואינו ממכר בקנאביס, נמצא יעיל לטיפול בהתמכרויות מסוגים שונים. מחקרים מהעשורים האחרונים מצביעים על אחוזי הצלחה גבוהים בטיפול בהתמכרויות באמצעות סיבידי.

  • מהו סיבידי?
  • כיצד סיבידי מסייע בתהליך גמילה?
  • האם סיבידי מסייע לגמילה מסמים?
  • האם סיבידי מסייע לגמילה מתרופות?
  • האם סיבידי מסייע לגמילה מעישון?

מהו סיבידי?

בצמח הקנאביס יש עשרות קנבינואידים. שני המרכזיים והנחקרים ביותר הם-THC, הרכיב משנה התודעה ו-CBD, הרכיב שאינו פסיכו-אקטיבי, אינו ממכר ונמצא בעל סגולות רפואיות רבות. ארגון הבריאות העולמי קבע שסיבידי, או בשמו המלא קנאבידיול, יעיל לטיפול ב-17 מחלות ובעיות רפואיות ובטוח לשימוש. מאחר שאינו “ממסטל”, גם קשישים וילדים יכולים להשתמש בו. בעשורים האחרונים הורחב חקר הסיבידי ונבחנה השפעתו על המערכת האנדוקנבינואידית. מערכת זו משפיעה על תהליכים ביולוגים רבים בגוף וביניהם, איזון הגוף. נמצא כי השפעת סיבידי על המערכת האנדוקנבינואידית מסייעת בהגנה על גופנו מפני מחלות רבות.

כיצד סיבידי מסייע בתהליך גמילה?

בסקירה מדעית שפורסמה ב-2019 בירחון Frontiers In Psychiatry, על ידי חוקרים אוסטרלים, נטען כי מערכת התגמול במוח היא האחראית על חיזוק התנהגויות כמו התמכרות. כשאדם צורך סמים, מערכת התגמול משחררת דופמין אל מרכז העונג במוח וכך יוצרת התניה בין השימוש בסם לתחושת סיפוק שמהווה את הבסיס להתמכרות. המערכת האנדוקנבינואידית ממלאת תפקיד חשוב בתפקוד מערכת התגמול במוח. היא זו שמתווכת את ההתניה במוח בין השימוש בסם לתחושת התגמול. מאחר שקנבינואידים משפיעים על תפקוד המערכת האנדוקנבינואידית, עולם המדע בחן את יכולתם לסייע בגמילה מהתמכרויות. במחקר של פרופ’ רפאל משולם שפורסם בכתב העת “מדעי החיים” ב-2011, נמצא כי סיבידי משפיע על שחרור הדופמין במרכז המוח וקליטתו במרכז העונג. יכולתו של סיבידי לסייע בשחרור דופמינים למוח, מאפשרת לו להוות תחליף לסם ולסייע בגמילה ממנו.

האם סיבידי מסייע לגמילה מסמים?

חקר הסיבידי טרם הגיעה למיצויו. מחקרים מהעשורים האחרונים מראים שהשפעתו על שחרור דופמין ועל פעילות המערכת האנדוקנבינואידית בהחלט מהווה פוטנציאל טיפולי במכורים לסמים מסוגים שונים. במחקר שהתפרסם ב-2009 ב-The Journal of neuroscience ונעשה על עכברים המכורים להרואין נמצא כי השימוש בסיבידי החליש את הצורך של העכברים בהרואין והפחית את ההתנהגות המתמכרת. במחקר של “אוניברסיטת פומפאו פברה”, ספרד שפורסם ב-2018 בכתב העת Neuropharmacology, הראו החוקרים כי טיפול חוזר ונשנה בעכברים מכורים לקוקאין באמצעות סיבידי, מפחית את צריכת הקוקאין על ידם ואף מקטין את הסיכוי של העכברים שנגמלו לשוב ולצרוך קוקאין. בסקירה מדעית שפורסמה ב-2015 על ידי חוקרים מ”אוניברסיטת מונטריאול”, קנדה ,סקרו החוקרים 21 מחקרים שבחנו את השפעת הקנאבידיול על התנהגויות ממכרות-מתוכם 5 מחקרים נעשו על בני אדם. במחקרים אלו נבחנה השפעת סיבידי על מכורים לקוקאין, לקנאביס, לאופיאטים, לאלכוהול ולסיגריות. החוקרים קבעו כי סיבידי הראה פוטנציאל גמילה מחומרים אלו. עם זאת הם ציינו כי יש להרחיב את המחקר לניסויים ארוכי טווח על בני אדם.  

האם סיבידי מסייע לגמילה מתרופות?

עשרות אלפי אמריקאים מתים מדי שנה ממנת יתר של משככי כאבים אופיאטים. גם בישראל ההתמכרות למשככי כאבים ותרופות מרשם עולה מדי שנה. הממסד הרפואי רואה בהתמכרות לתרופות מגפה שיש למגר. במחקר של אוניברסיטת ג’ורג’יה  בארה”ב שבחן את צריכת תרופות המרשם בין השנים 2010 ו-2013  ותוצאותיו פורסמו בכתב העת Health Affairs, נמצא שמאז שאושר שימוש במריחואנה לצרכים רפואיים ב-17 מדינות בארה”ב ,חלה ירידה חדה בהנפקת מרשמים לתרופות מרשם במדינות אלו. ירידת הצריכה בתרופות מרשם גרמה לחברות התרופות להפסד של 165 מיליון דולר, באותן שנים.

האם קנאבידיול מסייע לגמילה מעישון?

נזקי העישון גובים את חייהם של אלפי ישראלים מדי שנה וגורמים נזקים בריאותיים וכלכליים רבים. מחקרים מספר מהעשור האחרון מצביעים על הפוטנציאל של סיבידי לגמילה מעישון. במחקר שפורסם ב-2013 על ידי “אוניברסיטת קולג’-לונדון”, בריטניה, קיבלו  24 מעשנים סיבידי למשך שבוע. השימוש בסיבידי הביא  לירידה של 40% במספר הסיגריות שעישנו הנבדקים במהלך שבוע המחקר. במחקר  נוסף שבוצע על ידי אותה אוניברסיטה, 5 שנים אחר כך, הושגו ממצאים דומים. השימוש בסיבידי הפחית את אצל הנבדקים את התשוקה לסיגריות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *