שמן סיבידי לחרדות: מחקרים, מינון, תופעות לוואי ועוד

מתח, לחץ ודאגות מלווים את אירועי היום יום ועלולים להפוך לחרדה שתתבטא במחשבות פולשניות, הימנעות מפגשים חברתיים וקשיים תפקודיים. הטיפולים בחרדה מגוונים, חלקם מתמקדים במתן תרופות המעכבות את הפרשת הורמון הסרוטונין (האחראי על היוזמה והעשייה) וחלקם מתמקדים בנשימות, תרגילי הרפיה ושימוש בתוספי תזונה או חומרים ממקור צמחי להתמודדות והקלה. כיצד שמן סיבידי מסייע לחרדה? התשובות כאן במאמר.

כיצד פועל שמן הסיבידי על מערכת העצבים?

שמן הסיבידי מכיל קנבינואידים המתקשרים לקולטנים טבעיים הנקראים CB1 ו- CB2 ונמצאים במערכת העצבים המרכזית ובמערכת העצבים ההיקפית. קולטנים אלו המבוססים על מולקולות חלבון ומקבלים אותות מגירויים שונים. מחקרים מצאו שהמפגש של שמן הסיבידי עם קולטני CB1 ו- CB2 משפיע על רמת הורמון הסרוטונין בגוף.

מהו תפקידו של הורמון הסרוטונין?

לסרוטונין תפקיד חשוב לשמירה על הבריאות הנפשית. הוא משמש כמוליך עצבי ותורם לחוויית העוררות, יכולת היצירה ויכולת ההנעה הפנימית. חסר או רמות נמוכות בהורמון זה מקושרות לדיכאון וחרדה. הטיפול המסורתי בסרוטונין מתמקד בתרופות מרשם SSRI כמו סרטרלין (זולופט) או פלואוקסטין (פרוזאק) המעכבות את הספיגה של ההורמון.

האם CBD יכול להחליף את תרופות הSSRI?

מספר מחקרים מצביעים על היתרונות שיש לשמן סיבידי לטיפול בחרדה, הנה תמצית של כמה מהם:

  • מחקר שנעשה על ידי המכון הלאומי לשימוש בסמים בארצות הברית מצא כי השימוש בסיבידי הפחית מתח וחרדה בקרב בעלי חיים (הניסוי התמקד בחולדות) תוצאות המחקר התבססו על הפחתה בעוצמתם ותדירותם של מדדים פיזיולוגים כמו קשיי נשימה, דופק מוגבר, לחץ בחזה, חולשה או עיוות שרירים. 
  • מחקר משנת 2011 שהתמקד בהפרעה רגשית עונתית- SAD, המכונה “דיכאון חורף” מצא כי השימוש בסיבידי הפחית את רמות החרדה שחוו. בניסוי התחלקו המשתתפים לשתי קבוצות, האחת קיבלה מינון יומי של 400 מ”ג שמן CBD ממקור טהור והשנייה קיבלה תרופת פלצבו במשך תקופה של ארבעה שבועות. הקבוצה שקיבלה לצרוך את שמן הסיבידי דיווחה על רמות פחותות של חרדה.
  • סקירת ספרות משנת 2017 בנושא CBD והפרעות פסיכיאטריות מצאה כי ל- CBD עשויות להיות השפעות אנטי-פסיכוטיות בקרב אנשים עם סכיזופרניה. יתרה מכך, לשמן ה- CBD אין תופעות לוואי משמעותיות מחלישות המקושרות לכמה מהתרופות האנטי-פסיכוטיות. יחד עם זאת עדיין נדרשים מחקרים נוספים בנושא.
  • במחקר שנערך בשנת 2018, בקרב גברים, שהתמודדו עם חרדת קהל נמצא כי אלו הצרכו 300 מ”ג של שמן סיבידי דרך הפה כ-90 דקות לפני העלייה לבמה חוו רמות נמוכות יותר של חרדה לעומת קבוצת הביקורת, שקיבלה תרופת פלצבו.  במינון של 150 מ”ג  ו-600 מ”ג לא נצפתה תועלת רבה.

מהו המינון המומלץ לטיפול בחרדה?

שמן ה-CBD  אינו תרופה, ויטמין או תוסף מזון אלא חומר פעיל רב עוצמה ממקור צמחי. על אף ששמן הסיבידי משמש את האנושות כבר 3000 שנים לריפוי מכאובים ולתמיכה בתחלואות שונות, הוא החל להיחקר רק בשנים האחרונות. נכון לעכשיו לא קיים פרוטוקול טיפולי ומנומק לטיפול במצבים בריאותיים שונים ואלו הבוחרים להתנסות בשילוב שמן הסיבידי בשגרת יומם נדרשים לתהליך של ניסוי וטעיה כדי להגיע לתובנות ולמסקנות לגבי עצמם. בכל מקרה בו מעוניינים להתחיל את הטיפול בשמן סיבידי יש להיוועץ ברופא המטפל וזאת מהחשש שפעולת השמן תשבש את פעילותן של תרופות אחרות, שאותן נוטל המטופל. מומלץ להיוועץ ברופא גם במקרים בהם מעוניינים לטפל באוכלוסיות רגישות לרבות אנשים עם מערכת חיסונית חלשה, ילדים, מבוגרים ונשים הרות ומניקות .

כיצד להתחיל את הטיפול ב-CBD?

את שמן הסיבידי ניתן לצרוך במספר דרכים: דרך בליעה של מזונות, הזלפה ישירה על הלשון, שתיה, שאיפה ומריחה נקודתית על העור. הדרך היעילה ביותר להפיק את המירב מריכוז השמן היא על ידי הזלפה ישירה על הלשון וזאת בשל יכולת הספיגה הגבוהה של החומר בגוף, כיוון שהריר הנמצא בחלל הפה משמש כנשאי של מרכיבי השמן הפעילים אל מערכת הדם. מומלץ להתחיל בשתיים עד שלוש טיפות אחת לשלוש או ארבע שעות ולבחון את תגובת הגוף לטיפול, את המינון יש להעלות בהדרגה עד להטבה.

כיצד לבחור שמן סיבידי לטיפול בחרדה?

קיימים מספר מאפיינים המבטיחים שהמוצר שבחרתם עומד במדדי איכות, בטיחות ושקיפות:

  • השמן מיוצר על ידי חברה המספקת הוכחה לבדיקות צד ג’ על ידי מעבדה תואמת ISO 17025
  • מיוצר מקבנוס, שגודל בחוות אורגניות בארצות הברית
  • מכיל לא יותר מ- 0.3 אחוז THC, על פי תעודת הניתוח (COA)
  • עומד במגבלות החוקיות לשימוש בחומרי הדברה
  • מיוצר על ידי מותג השומר על שקיפות, מחזיק באישורים ומפרט את תהליכי הייצור
  • קיים ציון ברור לעוצמת המוצר- ריכוז החומר, דרגת סמיכות וכדומה
  • מדדים לאמון המשתמשים – חוות דעת של לקוחות, היעדר הימצאות מכתב אזהרה של מנהל המזון והתרופות, טענות מדעיות ומבוססות.

האם יש תופעות לוואי לשימוש בשמן CBD?

השימוש בשמן ה-CBD נחשב לבטוח, עם זאת כל אחד מושפע ממוצרי ה-CBD באופן שונה ולכן ייתכן שיחווה שלשול, עייפות, שינויים בתיאבון ובמשקל. CBD אינו מחליף טיפולים מסורתיים אך עלול לשנות את פעילותן של תרופות או תוספי תזונה אחרים שאתם נוטלים, ולכן חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל גם ובעיקר כאשר מעוניינים להפסיק את השימוש בתרופות נוגדות החרדה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *