קנאבידיול והשפעתו על אסתמה – כל העובדות!

יודע כל מי שסובל מאסתמה עד כמה הרגעים האלה שבהם אתה חווה קוצר נשימה יכולים להיות לא נעימים.

צמצום התקפי האסתמה היא מטרה ראשונה במעלה עבור כל מי שסובל מהמחלה וכל האמצעים כשרים, בין אם מדובר בשימוש קבוע במשאף, טיפול תרופתי תומך או אפילו מעבר גיאוגרפי לאזורים יבשים יותר או כאלה בהם זיהום האוויר נמוך.

בנוסף לטיפול המסורתי בדמות משאפים וטיפול תרופתי, לאחרונה , ועם השימוש הגובר ב CBD למגוון מצבים רפואיים, דובר על CBD כטיפול אפשרי במחלה.

CBD כמסייע ומפחית תסמיני אסתמה- האומנם?

מספר מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי שימוש ב CBD  משמש כטריגר לירידה בתגובתיות יתר של דרכי הנשימה . למרות שהמחר המדעי טרם הציג פריצת דרך משמעותית בתחום, בשנים האחרונות גברו הקולות של חולי אסתמה שמשתמשים בקנאבידיול ומדווחים על שיפור משמעותי בתסמינים שהם חווים.

יכול להיות שהמחקר הרפואי פשוט משתרך מאחור ומי שמובילים את המהפכה בשטח הם החולים האסתמטיים עצמם. אבל רגע לפני שנכנס לפרטים כדאי להבין על מה מדובר.

אסתמה- מחלה של דרכי הנשימה

אסתמה היא מחלה דלקתית שבה דרכי הנשימה של החולה מצטמצמות ויכולות לגרום לקוצר נשימה, שיעול  או ציפצופים (קול שריקה) כשנושמים.  הסיבות למחלה נעות בין גורמים סביבתיים כמו עונות שנה, מזג אוויר וזיהום אוויר, קיומם של אלרגניים שונים (כמו אבקני פרחים  או אבק) ואף מצבי מתח ומעמסה נפשית. המחלה מתנהלת בתקופות של התפרצות  שבהן התסמינים מופיעים במלוא עוזם, ובתקופות של נסיגה בהם אין כלל עדות למחלה.

סוג נוסף ונפוץ של אסתמה הוא אסתמה אלרגנית ,שם כולל לכלל תופעות של קושי נשימתי הנובעים מחשיפה לאלרגנים שונים (חרקים, אבק ועוד). במקרה כזה רצוי להתייעץ עם רופא מומחה על מנת לאבחן את הגורם האלרגני הספציפי שגורם לתסמיני האסתמה. האבחנה עצמה לא בהכרח תסייע שכן אלרגניים רבים אינם בשליטתינו ועדיין, יש דרכים שבהם ניתן לצמצם חשיפה לאלרגן, בעיקר על ידי אימוץ הרגלי היגינייה מחמירים, הימנעות ממזונות מסוימים ועוד.

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי יותר מ- 339 מיליון אנשים סובלים מאסתמה שיכולה במקרים חמורים להיות מחלה מסכנת חיים, כזו הדורש טיפול בחדר מיון, ובמקרים קשים יכולה לגרום למוות.

אסתמה אצל ילדים – מצב שכיח

 על פי איגוד הריאות האמריקאי אסתמה היא המצב הכרוני הנפוץ ביותר בקרב ילדים, מצב שמשפיע על כ 6.1 מיליון ילדים מתחת לגיל 18. המחלה שכיחה בעיקר באזורים עירוניים. עם זאת, במקרים רבים, אסתמה שמופיעה בילדות עשויה לחלוף עד גיל 6.  .

מה מציע הטיפול התרופתי המסורתי לטיפול באסתמה?

הטיפול באסתמה בדרך כלל פועל בשני קווים במקביל:

טיפול לטווח ארוך- טיפול מניעתי,יומיומי,  לרוב עד ידי תכשירים אנטי דלקתיים כמו סטרואידים בשאיפה וכן על ידי זיהוי הטריגרים האינדיבידואלים שמובילים להתפרצויות אצל כל מטופל והשתדלות (אם ניתן) להימנע מהם.  בנוסף ישנו טיפול לטווח קצר  על ידי משאפים שמביאים להקלה מהירה ומטרתם לפתוח במהירות את דרכי הנשימה .

קנאבידיול – מה זה בעצם ואיך זה יכול לסייע?

על פי בטאון ביהס לרפואה של אוניברסיטת הארוורד CBD  הוא החומר השני בשכיחותו מבין המרכיבים הפעילים של קנאביס (מריחואנה). בעוד ש- CBD הוא מרכיב חיוני במריחואנה רפואית הוא עצמו לא גורם להיי בקרב מי שצורך אותו.

בשנים האחרונות שמן הקנאביס צובר תהודה ופופלריות בין השאר כי מחקרים מצאו שהוא יעיל כטיפול טבעי נגד מגוון רחב של מחלות וקשיים כמו דכאון וחרדה, נדודי שינה, כאב כרוני, דלקות פרקים ואף בכמה מתסמונות האפילפסיה בקרב ילדים. במקרה הנ”ל , ולאור תוצאות מדהימות במחקרים, ה FDA -, מנהל המזון והתרופות בארה”ב , אישר את התרופה הראשונה שהופקה אי פעם מקנאביס.

קנאבידיול כמסייע ומפחית דלקות בדרכי הנשימה- מחקרים

מחקר משנת 2015 שנערך על עכברי מעבדה בדק את השפעתו של CBD  על לימפוציטים מסוג T-helper 2 בריאות של חולי אסתמה, תאים המעורבים בייצור ציטוקינים , המעורבים בתהליך האסתמה. זאת מתוך הכרה כי אינטראקציה של תאי T עם אנטיגנים / אלרגנים היא המפתח להתפתחות מחלות דלקתיות כאסתמה. המחקר מצא  כי טיפול ב- CBD הצליח להוריד את רמות הסרום של כל הציטוקינים למעט רמות IL-10.

מחקר נוסף משנת 2018 מצא כי קנאבידיול השפיע על תפקוד המערכת החיסונית באמצעות הפעלת קולטני קנבינואיד 1 ו-2 ( CB1 ו-CB2). המחקר שנעשה בעכברי מעבדה,  הראה כי טיפול ב- CBD, ללא קשר למינון הניתן,  משמש כטריגר לירידה בתגובתיות יתר בדרכי הנשימה, ואילו אלסטיות ריאות סטטית פחתה רק במינון גבוה. לגבי אסתמה אלרגית נמצא כי טיפול ב- CBD הפחית את תהליכי הדלקת הנשימתית.

נראה כי CBD הוא תרופה חדשה פוטנציאלית למווסת תגובה דלקתית באסתמה. (או לפחות מהווה אפשרות מבטיחה, שכן המחקרים בנושא עדיין מצומצמים).

טיפ למשתמש- מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע

כפי שכבר ציינו, גוף המחקר בנושא קנאבידיול ואסתמה עדין מוגבל. הממצאים הראשוניים מבטיחים אך נכון להיום אינם יכולים להחליף את הטיפול המסורתי במחלה. כמו כן כל עירוב של צריכת קנאבידיול במקביל לתרופות הקיימות לאסתמה דורש התייעצות עם רופא שכן יכולים להיות חומרים בקנאבידיול שיכולים להשפיע על יעילותן של תרופות נגד אסתמה באופן שאינו ידוע עדיין לחוקרים.

תגובות

  1. פינגבאק: רופאים טוענים ש-CBD עשוי לזרז החלמה מקורונה | canabd ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *