מהי הפרעת קשב וריכוז ובאילו דרכים ניתן לטפל בה

הפרעת קשב וריכוז מופיעה בדרגות קושי שונות ורווחת בקרב 7%-10% מהאוכלוסייה. את ההפרעה ניתן לאבחן כבר בגיל הרך כאשר הילד חווה קשיים חברתיים, לימודיים ותפקודיים. עלפי המהדורה הרביעית של ספר ה DSM- , ספר האבחונים והלקויות של המחלות הפסיכיאטריות מטעם איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי, ישנם מספר מאפיינים לאבחון הפרעת קשב (ADHD):

  • ילדים בגיל הרך המגלים תסמינים של היפראקטיביות, חוסר קשב ואימפולסיביות גם אם באופן חלקי.
  • עמידה באחת מהגדרות ארבעת טיפוסי הפרעת הקשב בשתי סביבות חיים:
  1. הטיפוס המשולב- ברובו חסר קשב עם שלושה או יותר ממאפייני ההיפראקטיביות או האימפולסיביות.
  2. הטיפוס ההיפראקטיבי- ברובו היפראקטיבי או אימפולסיבי אך ללא קשיי קשב
  3. “הטיפוס השקט” – אדם הנחבא אל הכלים עם קשיי קשב ללא מאפיינים של היפראקטיביות או אימפולסיביות (ברובו חסר קשב)
  4. חוסר קשב מובהק ללא מאפיינים של אימפולסיביות או היפראקטיביות.

אילו מאפיינים נוירולוגיים קיימים להפרעת קשב?

המאפיינים הנוירולוגיים מתמקדים באונת המצח הקדמית, המשולה ל”מרכז הפיקוד והבקרה של המח” כאשר בחלקה האחורי נמצאת הקליפה המוטורית, האחראית על תפקודי השרירים ועל התנועתיות באדם ואילו חלקה הקדמי אחראי על יכולת התכנון והוויסות ההתנהגותי. מוחותיהם של הסובלים מהפרעת קשב קטנים ב-4% ממוחותיהם של אנשים עם תפקוד נוירולוגי תקין.

מהם תפקידיה של אונת המצח הקדמית?

אונת המצח הקדמית מתמקדת בארגון ובתכנון מקדים ובהוצאה לפועל של תוכניות, יכולת למידה וזיכרון, חשיבה מופשטת, יכולת פתרון בעיות וקבלת החלטות, מיקוד וסינון גירויים והסחות דעות, הבנת שפה, הפקת דיבור, הבנת הומור, הבחנה בניחוחות, עיכוב התנהגותי, נקיטת יוזמה, השתלבות חברתית והתנהגות מינית.

מהם הממצאים הנוירולוגיים שעשויים להצביע על תפקוד בעייתי של אונת המצח הקדמית? 

במחקרים שבחנו סקירות מח באמצעות בדיקת EEG בקרב נבדקים הסובלים מהלקות נמצא כי קיימת פעילות חשמלית נמוכה ורמה פחותה של זרימת דם לאונת המצח באזור הגרעין המזונב האחראי על ריסון התנהגותי. הבדיקה נעשתה במצב מנוחה ובעת ביצוע משימות הדורשות חשיבה. גם בבדיקת PET  (Positron Emission Tomography) סריקה ממוחשבת, שבוחנת את רמת הפליטה של המטען החיובי נמצא בקרב נבדקים הלוקים בהפרעת קשב כי קיימת פעילות מוחית נמוכה באונת המצח המעידה על הלקות. 

האם קיים קשר בין תפקודי המיספרות המוח ללקות הפרעת הקשב?

המח מורכב מהמיספרה הימנית והמיספרה השמאלית:
המיספרה הימנית- מאפשרת להבחין בתמונה הרחבה, לפתח חשיבה רב מערכתית, רגשית אך לא מילולית, מערבת בין חושים שונים, קשורה לאינטליגנציה הרגשית, הבנת הבעות פנים, זיהוי רגשות, שפת גוף, חשיבה מופשטת ותפיסה חזותית של מרקם ועומק, קשורה להנאה.

המיספרה השמאלית- קשורה לחשיבה לוגית ומוסדרת, יעילות, יכולת מילולית, הבנה שפתית, יכולת קריאה וכתיבה, תנועת שרירי הדיבור, ניתוח של מידע מילולי וסדרתי, הבחנה בפרטים.

שתי המספרות מתקשרות ביניהן באמצעות נוירונים המבצעים העברה סינפטית. כלומר המספרים, עוברים דרך סינפסה באמצעות חומר כימי שהעיקרי שבהם הוא הדופמין ותפקידו “לעורר” נוירונים אחרים. הדופמין מתפזר בנוזל הממלא את המרווח הנוצר בין “מוסר המסר” לבין הנוירון הקולט “מקבל המסר”, שמייצר חשמל ומעביר מסר חשמלי באופן מעגלי, היוצר את הקשר בין תאי העצבים ומאפשר את התפקוד הקוגניטיבי התקין.

היכן מתבטאת לקות הפרעת הקשר בתהליך העברת “החשמל” בין הנוירונים במח?

הפרעת הקשב מוסברת כלקות עצבית הנעוצה בנוירונים האחראים להעברת המסר חזרה לשלפוחיות, אלו שואבים את הדופמין במהירות עוד לפני שהצליח להיקלט בנוירון הקולט ולכן מסרים חשמליים לא מועברים ומופיעות לקויות תפקודיות המאפיינות את האנשים הסובלים מהפרעת קשב.

כיצד ניתן להבדיל בין הפרעת קשב לאדם עם “טמפרמנט” גבוה?

קיומם של מספר תנאים יוכל להצביע על קיומה הפרעת הקשב באדם ולבודד אותה מרמת אנרגיה גבוהה (שלא בהכרח מעידה על לקות אלא על אופי)

  • קיומן של חלק מהלקויות לפחות בשתי סביבות תפקודיות
  • כאשר קיימות הפרעות לימודיות, חברתיות או תעסוקתיות – באופן מובהק.
  • ניתן לבודד את התסמינים ללקות הקשב בלבד ולשלול סכיזופרניה או אוטיזם.

פעילות יתר ואימפולסיביות ולעיתים בעיית התנהגות מאפיינת את הילדים הלוקים בהפרעת קשב , אצל חלקם יופיעו התסמינים כבר בגיל הרך, כ80% מהילדים ימשיכו לסבול מההפרעה גם בחייהם הבוגרים. ולכן קיימת חשיבות רבה לאיתור מוקדם ולמתן טיפול עוד בשלבים המקדימים כדי לאפשר לילדים הלוקים בהפרעת קשב להשתלב מבחינה חברתית ולימודית.

אילו טיפולים ניתנים להפרעת קשב?

קיימים מגוון טיפולים להפרעת קשב, חלקם מתמקדים במתן תרופות, המעוררות את זרימת הדם ואת הפעילות החשמלית באונת המצח) הקדמית (בעיקר לאזור הגרעין המזונב וחלקם מתמקדים בתמיכה פרה-רפואית ותמיכה בסביבת הלמידה.

כיצד פועל הטיפול באמצעות תרופות מעוררות (סטימולנטיות)?

הטיפול מתמקד בטווח הקצר ומתבטא בירידה ברמת התוקפנות ובשיפור ביכולת החשיבתית, לרבות יכולת הזיכרון והעמידה בדרישות הלימודיות (מחקרים מראים על שיפור של 70% בקרב ילדים הנוטלים את התרופות המעוררות כמו ריטלין-מתילפנידט, התרופה הנחקרת ביותר ב-65 השנים האחרונות.)

אילו תופעות לוואי יש לטיפול התרופתי בהפרעות קשב?

  • ירידה בתיאבון
  • נדודי שינה
  • כאבי ראש ובטן
  • עצבנות
  • אפאטיות
  • דכדוך (מאפיים את השלבים המאוחרים יותר בטיפול) 

התרופה עלולה להביא לתלות שתבוא לידי ביטוי בהחמרת הסימפטומים בעיקר בשעות הערב, כאשר הלוקים בהפרעת הקשב יגלו עצבנות ורגישות יתר. ישנם מטופלים החוששים שהתרופה משנה את האישיות שלהם כיוון שהיא “מאטה” אותם.

מהם הטיפולים הנלווים לטיפול התרופתי המסורתי?

במקרים בהם הטיפול התרופתי אינו מספק ועדיין נצפים קשיים לימודים וחברתיים ניתן לסייע לילד ביצירת סביבה לימודית תומכת הכוללת ליווי של צוות רב מקצועי – פסיכולוגים, אנשי חינוך, מרפאים באומנות וכן שימוש בשמן CBD.

כיצד שמן סיבידי עשוי לסייע ללוקים בהפרעת קשב וריכוז?

שמן הסיבידי הוא תוצר של צמח הקנביס, קיימים מספר סוגים של שמן סיבידי, שמנים בריכוז גבוה של החומר THC החומר המביא לתחושה של עוררות- מקורם של אלו בקנביס מסוג מריחואנה, ושמנים המיוצרים מצמח קנביס מסוג המפ, שם ריכוז ה-CBD גבוה יותר וריכוז ה-THC נמוך ואינו עלול לגרום לתחושת ריחוף. שמן ה-CBD מייצר אינטראקציה עם קולטני ה CB1 וה CB2 הקיימים במערכת העצבים המרכזית וההיקפית במח, פעילות תקינה של מערכת זו תורמת לאיזון, וקשורה להפרשת הורמון הסרוטונין האחראי על היוזמה. לפניכם סדרה של מחקרים מהשנים האחרונות העוסקים בקשר בין קנביס לטיפול בהפרעות קשב:

  • מחקר משנת 2013 שהתמקד בתת-סוגים של הפרעת קשב בקרב 2,811 אנשים הסובלים מהלקות מצא כי בימים שאלו נטלו קנביס חל שיפור לטובה ברמת ההיפראקטיביות- אימפולסיביות לעומת הימים שלא נטלו את הקנביס.
  • מחקר משנת 2014 שבחן 376 סטודנטים לתואר ראשון שהציגו תסמינים של הפרעת קשב מצא כי אלו שלא טופלו בגיל צעיר בקנביס נטו להתמכר לסמים בגילאים מאוחרים.
  • מחקר משנת 2017 שנערך בקרב 197 תלמידים בגילאים קרובים מצא כי ילדים עם הפרעת קשב נוטים לצרוך סמים ואלכוהול בתדירות גבוהה.

מהן תופעות הלוואי כתוצאה מהשימוש בשמן –CBD

מחקרים מוכיחים שקיימת סבילות לשימוש בשמן סיבידי במינונים שאינו עולה על 1,500 מיליגרם ליום. השפעת שמן הסיבידי מתחילה לפעול בין 20 דקות לשעתיים ממועד נטילתו. תופעות הלוואי כתוצאה מהשימוש בשמן הסיבידי עשויות לכלול נטייה לישנוניות, שינויים בתיאבון ושינויים במשקל. סיבידי הוא חומר פעיל ממקור צמחי, חומר זה מייצר אינטראקציות עם תרופות מרשם ותוספי תזונה אחרים שנוטל המטופל ועשוי לשנות את אופן השפעתם ולכן מומלץ להיוועץ ברופא בטרם נטילתו. כיום ניתן לרכוש שמן סיבידי ללא מרשם באופן חוקי לחלוטין כל עוד הרכב החומר THC אינו עולה על 0.3% כיוון שהתחום פרוץ ואינו נתון לפיקוח של מנהל התרופות האמריקאי מומלץ לבחון שהרכישה מתבצעת מגורם אמין וממותג השומר על שקיפות ומקפיד על ביצוע בדיקות מעבדה צד ג’ להבטחת איכות וטוהר תמצית השמן.

תגובות

  1. פינגבאק: אחת ולתמיד – מה ההבדל בין שמן המפ לשמן cbd? | canabd ישראל
  2. פינגבאק: הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים – האם CBD יכול לסייע? | canabd ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *