הרופאים החדשים – איך הפך הקנאביס לכוכב בשמי הרפואה?

צמח הקנאביס הוכח כבעל תועלות רפואיות רבות. למרות זאת לקח זמן עד שיותר ויותר רופאים התגברו על דעות קדומות ועל חששות בלתי מבוססים וגילו את עולם הקנאביס הרפואי. בשנים האחרונות, עם התרחבות הלגליזציה של הקנאביס לצרכים רפואיים, עולה בהתמדה שיעור המשתמשים בו. יחד איתם הולך ומעמיק המחקר אודות הצמח ורכיביו ונחשפים ממצאים חדשים על סגולותיו הרפואיות, ביניהם גילויים בנוגע להשפעתו המיטיבה של מרכיב הסיבידי, המרכיב המרכזי השני בצמח, שבניגוד ל-THC אינו משנה תודעה. בישראל ניתן לצרוך קנאביס רפואי במרשם של רופאים אשר קיבלו את אישור משרד הבריאות להנפיק רישיונות לכך.

  • לצמח הקנאביס סגולות רפואיות מוכחות
  • קנאביס ודעות קדומות
  • מהפך הקנאביס הגדול
  • סיבידי – הרכיב שרופאים אוהבים

קנאביס – הכוכב הירוק

השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים נודע עוד בימי קדם. אז נהגו לטפל באמצעותו במחלות מעיים, במחלות עור ולשיכוך כאבים וחרדות. בעת המודרנית הוצא הקנאביס מחוץ לחוק. הסיבה לכך נעוצה במרכיב ה-THC, אשר נודע כבעל השפעה משנת תודעה, “ממסטלת”. הוצאתו של הקנאביס אל מחוץ לחוק במדינות רבות, ובהן גם ישראל, גרמה לכך שהאנושות “שכחה” את השפעותיו הרפואיות המיטיבות. בשנות השישים הצליחו חוקרים ישראלים בהובלת פרופ’ רפאל משולם לבודד את רכיב ה-THC בצמח ולבחון את יתר הקנאבינואידים שבו (קיימים יותר מ-85 קנאבינואידים) ובהם גם את הסיבידי. פריצת דרך מדעית זו הביאה להעמקת חקר הקנאביס והשפעותיו הרפואיות, ומאז ועד היום הולכים ומתרבים המחקרים על סגולותיו הרפואיות של הקנאביס, שנמצא יעיל במגוון מצבים רפואיים ותחלואות גוף ונפש.

קנאביס ודעות קדומות 

שנים רבות נתפס הקנאביס כסם. דימוי זה השפיע גם על רופאים ועל מדענים ועל התפיסות שלהם בנוגע לצמח, ועל כן נדרש זמן רב ופרסום ממצאים מדעיים כדי לשנות את התפיסה של רופאים ושל מטפלים בנוגע לצמח. גם ב-2021, בעוד ברחבי העולם הולכת ומתרחבת הלגליזציה של הקנאביס לצרכים רפואיים, עדיין יש לא מעט רופאים שנרתעים מלרשום לחולים שלהם קנאביס. במחקר שערכה אוניברסיטת חיפה ב-2019 והתפרסם בכתב העת  Journal of Pain and Symptom Management, בחנו ד”ר זולוטוב וד”ר שרון שניטמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, יחד עם ד”ר סימון וולפסון מבית הספר לרפואה בטכניון ומהקריה הרפואית רמב”ם, את תפיסותיהם בנוגע לקנאביס רפואי של 247 רופאים (80 אונקולוגים, 69 מומחים ברפואת כאב ו-98 רופאי משפחה). המחקר העלה כי רופאים נמנעים לתת קנאביס למטופלים לא מסיבות רפואיות, אלא בשל תפיסות חברתיות ובגלל חשש משימוש לרעה בצמח שנתפס כסם המזוהה עם עבריינים.

מהפך הקנאביס הגדול

אף על פי שעדיין יש רופאים שנרתעים משימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, הדעות הקדומות בנוגע לצמח הולכות ומתפוגגות. ככל שמדיניות הממסד הרפואי עוברת מהפך, כך נראה גם השינוי בשטח. רופאים אשר רושמים למטופליהם קנאביס רפואי נוכחים בעובדות שאין להפריכן – המחקרים מוכיחים כי שימוש בקנאביס רפואי נמצא יעיל, משפר את איכות חיי החולים ואף גורם ירידה בשימוש בתרופות ממכרות. בסקר שנערך ב-2014  על ידי הפורטל הבריאותי WebMD בקרב 1,500 רופאים אמריקאים מ-48 מדינות בארה”ב, נמצא ש- 75% מהם תומכים בשימוש רפואי בקנאביס ומאמינים כי יש לו תועלת רפואית. בסקר השתתפו אונקולוגים, המטולוגים וריאומטולוגים. השינוי הזה מורגש גם בישראל. במחקר של כמה מוסדות רפואיים המטפלים בכאב שהתפרסם ב-2018 בירחון Journal of Pain Research, נמצא ש-54% מרופאי הכאב בישראל תומכים בלגליזציה של קנאביס למטרות רפואיות ורואים בו כלי טיפולי יעיל.

סיבידי – הרכיב שרופאים אוהבים

אחד הגורמים המרכזיים שעזרו לשינוי התודעה של רופאים ושל מטפלים בנוגע לקנאביס רפואי הוא הרכיב השני המרכזי בצמח, הסיבידי. בשונה מהרכיב המפורסם THC, שניחן בהשפעה פסיכואקטיבית ומערפלת, ל-CBD אין כל השפעה משנת תודעה או תופעות לוואי למעט במקרים חריגים. ב-2017 קבע ארגון הבריאות העולמי כי סיבידי אינו סם, כי הוא אינו ממכר וכי הוא נמצא יעיל לטיפול ב-17 מחלות ובעיות רפואיות. ב-2020 קבע בית הדין האירופי שהסיבידי אינו סם ונמצא יעיל לטיפול רפואי. הגילויים על הסיבידי הובילו לשינוי המדיניות לגביו גם במשרד הבריאות בישראל ולשינוי בתפיסותיהם של אנשי רפואה רבים, והשימוש בו הולך ומתרחב.


תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *