האם שמן סיבידי אכן מסוגל לצמצם גידולים סרטניים?

סקירה קצרה של המחקרים האחרונים בתחום

בידיעה שהתפרסמה לאחרונה בבריטניה, הוצגו תוצאות דימות של גידול סרטני שהצטמק אחרי שחולה סרטן בן 81 החל ליטול פעמיים ביום טיפות של שמן סיבידי.זהו דיווח חסר תקדים, אף שמומחים התריעו כי ייתכן שזהו מקרה יחיד במינו. כמו כן אין ראיות קליניות כיום לכך ששמן הסיבידי היה הגורם היחיד האחראי להצטמקות הגידול הזה.עם זאת, יש לא מעט פרסומים קודמים המרמזים כי הסיבידי אכן מתאפיין בסגולות נגד גידולים סרטניים, ואולי מסוגל אף להגביר תהליך של אפופטוזה (מוות מתוכנן של תאים) ולהקטין את הגידול.

במאמר זה – נוסף על סקירת כמה מן הפרסומים המדעיים על סיבידי בטיפול נגד גידולים סרטניים – נדון המקרה האינדיבידואלי של חולה סרטן הריאות המבוגר בן ה-81, שבאורח נס נוכח כי גידול האדנוקרצינומה שלו (סוג של סרטן ריאה) התכווץ מכ-7.5 סמ”ר לפחות מ-1 סמ”ר בתוך כשלושה חודשים

הצטמקות גידול סרטני של חולה סרטן בריטי אחרי טיפול בשמן סיבידי (CBD)
באוקטובר 2016, לאחר שאובחן אצל הקשיש הבריטי סרטן הריאה, בחר המטופל לוותר על כימותרפיה ועל הקרנות, בנימוק שאינו רוצה בשנותיו האחרונות להתמודד עם תופעות הלוואי הרבות של טיפולים אלה.האיש בחר בגישה טבעית יותר, במטרה לשפר את איכות חייו. ביולי 2017 נצפתה בתצלום רנטגן שלו אדנוקרצינומה בגודל של 2.7×2.8 ס”מ. האיש, ששמע על סגולות הריפוי הטבעיות של ה-CBD, החל זמן מה לאחר מכן ליטול טיפות שמן סיבידי.מינון הסיבידי הראשוני שלו, בספטמבר 2017, היה רק שתי טיפות פעמיים ביום, אך לקראת סוף החודש הוא העלה את המינון לתשע טיפות, פעמיים ביום. באורח נס, בתצלומי הרנטגן שלו בנובמבר 2017 התגלה כי הגידול “הצטמצם במידה ניכרת” ל-1.5×0.6 ס”מ – פחות מ-1 סמ”ר.

לשם ההבהרה, אין שום ראיה ישירה הקושרת בדיעבד בין שמן הסיבידי לבדו להצטמצמות הגידול לפחות מ-1 סמ”ר. ואולם כאשר הרופאים שאלו אילו שינויים (אם בכלל) עשה האיש באורחות חייו בין יולי לנובמבר – הוא השיב שלא עשה כל שינוי למעט נטילת שמן הסיבידי. מחקרים נוספים מרמזים על האפשרות כי סיבידי מאט גידולים סרטניים (ואולי אף מקטין אותם)יש להבהיר כי המקרה של החולה הבריטי המבוגר כלל וכלל אינו המקרה היחיד שבו ניתן היה להצביע לכאורה כי הסיבידי עשוי לצמצם גידולים סרטניים.

למעשה, המכון הלאומי לבריאות בארה”ב מצטט במאגר המידע המקוון שלו (PubChem) כמה דרכים שבהן סיבידי מסייע “לעכב פולשנות של תאי סרטן וגרורות” ו”להגביר את הספיגה של כמה חומרים ציטוטוקסיים שונים (רעלני תאים) בתאי סרטן”. יתרה מזו, בתקציר של הספרייה הלאומית לרפואה של ארה”ב אודות הסיבידי נטען כי נגזרת טבעית זו של הקנאביס מניעה “פעולות נגד התרבות ונגד התפתחות של כלי דם, ופעולות המעודדות תמותת תאים באמצעות מגוון מנגנונים”. כמו כן נכתב כי תרכובת הסיבידי מניעה אוטופגיה (מנגנון להרס רכיבים לא מתפקדים בתאים), וזו, בתורה, מעודדת “התאבדות תאים” (אפופטוזה) של גידולים סרטניים.מעניין לציין שבדוח על הסיבידי של המכון הלאומי לבריאות מצוינת גם יכולת התרכובת “לקדם יצירת נגזרות רדיקליות של חמצן [ROS]” – רכיבים הידועים בעידוד אפופטוזה של גידולים סרטניים.

מדענים אחרים הבחינו במאפיין זה, וחוקרים בדוח הנ”ל טוענים כי “הסיבידי מייצר בגוף כימיקלים מחומצנים שעשויים לגרום לתאי סרטן לחסל את עצמם”.התגלו כמובן עוד דרכים שעשויות לשפוך אור על יכולתו לכאורה של הסיבידי להאט גידולים או לשקם תאים סרטניים – הגם שהמומחים מזדרזים להצביע על כך שהמקרה של חולה הסרטן בן ה-81 עלול להיות מקרה נדיר ויחיד במינו.

יאן המילטון, מדען מאוניברסיטת יורק, אומר: “מקרה המבחן היחיד הזה מתווסף לכמה אחרים שמציעים תקווה באשר לשימוש במוצרי סיבידי לטיפול בסרטן… אני חושב שבסיבידי טמון פוטנציאל של ממש, אבל נוצרה גם הרבה תקוות שווא. מקרה מבחן מעין זה הוא חשוב, אבל לא סביר שישנה את הפרקטיקה הרפואית. [סיבידי נגד גידולים סרטניים] זקוק לניסויי ביקורת רנדומליים רחבים יותר, כדי לעמוד על מידת ההשפעה של אפקט הפלצבו”. 

אז דיברנו על סיבידי להקטנת גידולים… מה לגבי מריחואנה “רגילה”?אם תהיתם במקרה מה זה בדיוק סיבידי, זוהי אחת ממאות תרכובות טבעיות בצמח הקנאביס. מה מייחד אותה? העובדה שהיא אינה גורמת תחושת “היי”.בחדשות שמעתם בטח על הפופולריות של הסיבידי; אלפי אנשים מדברים על השפעות הריפוי העמוקות שלו, ללא תחושת “היי” ולמעשה ללא שום תופעות לוואי.אפילו ארגון הבריאות העולמי, בדוח האחרון שלו לרשויות הבריאות ברחבי העולם, תומך בשימוש בסיבידי, ומביא כתימוכין את העובדה שאין לסיבידי שום מאפיינים פסיכו-אקטיביים, שום פוטנציאל לשימוש לרעה ושום פוטנציאל לפיתוח תלות. 

“ועדת המומחים להתמכרות לתרופות” (ECDD) תומכת אף היא במופגן בסיבידי, וטוענת כי אין לו “שום השפעות שליליות משמעותיות”.ואולם נטען כי גם למריחואנה “רגילה” (כלומר זו ש”ממסטלת”) יש סגולות נגד סרטן. למעשה, מחקר ידוע מ-2018 שהתפרסם ב-Cancer Medicine הדגיש את “המספר ההולך וגובר של מחקרים טרום-קליניים המצביעים על סגולות [הקנבינואידים] נגד סרטן”, וכי ניסויים במבחנה הראו כי קנבינואידים “…מעכבים התרבות של תאי סרטן, מעודדים אוטופגיה (הרס תאים בלתי נחוצים) ואפופטוזה, ומעכבים יצירת כלי דם חדשים והיווצרות גרורות”.

אף שנותרה עוד דרך ארוכה עד שנבין במלואן את השפעות הסיבידי על הגידולים ועל התפתחות תאים סרטניים, יש לקנאביס פוטנציאל עצום לכאורה לצורך טיפול בצורות שונות של סרטן. 

לסיכום: האם הסיבידי מסוגל להקטין גידולים סרטניים?

כאמור אין לפרש לא נכונה את המקרה הקליני ואת הראיות המדעיות שהוצגו במאמר זה; הסיבידי (והקנאביס באופן כללי) עדיין אינם טיפול מוסמך לסרטן, ולפני החוקרים יש עוד דרך ארוכה עד שיעמדו על מלוא הפוטנציאל של פעולתם למניעת התפתחות גידולים.עם זאת אפשר לומר, לכל הפחות, כי לסיבידי יש פוטנציאל עצום בשימוש לצורך צמצום גידולים.נותר רק לקוות שהמחקר אודות סגולות התרכובת הטבעית הזאת ימשיך ויתפתח. 

תגובות

  1. מחפשת מידע על ריפוי סרטן בדרכים טבעיות האם אתם יודעים על דרכים נוספות מלבד הטיפול בסי בי די שיכולים לרפא סרטן?

  2. פינגבאק: קנאביס רפואי - המדריך להוצאת רישיון - canabd ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *