האם טיפול בסיבידי הוא התקווה החדשה של חולי אלצהייימר?

 מחלת האלצהיימר היא הפרעה מוחית, בלתי הפיכה, ההורסת לאט לאט ובהדרגה את כישורי הזכרון והחשיבה. בישראל חיים כ 100,000 איש המאובחנים כחולי דמנציה כש 60%-70% מהם חולים באלצהיימר.

התרופות המסורתיות שניתנות ללוקים באלצהיימר יכולות לכל היותר לעכב את התפתחות המחלה. התרופות הנקראות מעכבי כולינסטרז שמטרתן  למנוע את פירוק האצטילכולין, כימיקל מוחי הנחשב לחשוב לזיכרון ולחשיבה. במקרים של מחלה במצב מתקדם עד חמור נתנת תרופות כמו ממנטין, ממוקס ואביקסה שמספקות הגנה למוח מחומרים רעילים שפוגעים בו.

 מחקרים מצאו כי שמן CBD  והקנבינואיד THC הצליחו להסיר עמילואידים , הצטברות גושי חלבון במוח המזוהים ביותר עם מחלת האלצהיימר ולשפר כישורי למידה בעכברי מעבדה.

 CBD נמצא כמשפיע באופן חיובי על תסמינים התנהגותיים של חולי אלצהיימר כמו תופעות חרדה ואגרסיביות

אומרים שכשאדם לוקה באלצהיימר, משפחתו מאבדת אותו פעמיים. פעם אחת למחלה, שבהדרגה מנתקת אותו באכזריות מיקיריו ואהוביו ובפעם השנייה כשהוא הולך לעולמו.

ההתמודדות של בני משפחה שמטפלים בחולה אלצהייימר גם היא קשה ומורכבת . בשנים האחרונות נערכים מחקרים שבודקים את הצטברות הלחץ הרגשי, חברתי ופיזי של הטיפול בחולה אלצהיימר ומחלות דמנציה אחרות על בריאותם של בני המשפחה הסועדים חולה כזה, בריאות שהופכת לרופפת עד כדי סכנה לתמותה מוקדמת מאשר תוחלת חייהם במצב רגיל.

כיום אין תרופה למחלה  אם כי יש טיפולים שונים שמצליחים, במידה מסוימת, לעכב את הדרדרות או השפעתם של תסמינים מסוימים על החולים. למשפחות וכמובן לחולים, כל מחקר שיכול להביא לשיפור איכות חייהם של החולים מהווה בשורה של ממש. ומה לגבי CBD? כיצד CBD יכול לסייע בשיפור איכות חייהם של החולים באלצהיימר?

על פי האגודה האמריקאית לאלצהיימר  מספר מחקרים , בהיקף וסדר גודל קטן יחסית,שנעשו על בעלי חיים, מצביעים על כך ששמן סיבידי עשוי להפחית את הדלקות במוח שחווים החולים וכי שמן CBD הניתן במינון גבוה עלול לשפר תסמינים התנהגותיים בקרב החולים כמו חרדה ואגרסיביות. חשוב לציין שבמחקרים אלה השתמשו בשמן CBD במינון גבוה , שאוולי לא ניתן להשיג מחוץ לכותלי המעבדה.

מהי מחלת האלצהיימר?

על פי המכון הלאומי להזדקנות בארהב  מחלת האלצהיימר היא הפרעה מוחית, בלתי הפיכה, ההורסת לאט לאט ובהדרגה את כישורי הזכרון והחשיבה עד שמביאה לחוסר יכולת לבצע את המשימות הפשוטות ביותר כמו לנהוג ברכב, לבשל או אפילו ללכת לשירותים באופן עצמאי.

רב הסובלים מהמחלה חוו את הסימפטומיים הראשונים באמצע שנות השישים לחייהם. אלצהיימר בגילאים צעירים  (מגיל 30 ומעלה) הוא נדיר מאד.

על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי, בישראל חיים כ 100,000 איש המאובחנים כחולי דמנציה כש 60%-70% מהם חולים באלצהיימר. מספר זה צפוי לגדול בעתיד עם העלייה המתמדת בתוחלת החיים.

תוחלת החיים לאדם שאובחן באלצהיימר היא כ 3-4 שנים במידה והחולה מעל גיל שמונים, ועוד כעשר שנים נוספות במידה והוא צעיר יותר.

טיפול תרופתי במחלת האלצהיימר – האפשרויות מוגבלות

כאמור, אלצהיימר היא מצב בלתי והפיך ולכן התרופות שניתנות ללוקים בה יכולות לכל היותר לעכב את התפתחות המחלה ולקנות עוד זמן לחולה כדי שיוכל לבצע פעולות פשוטות  למשך כמה חודשים נוספים. על פי המכון הלאומי להזדקנות בארה”ב תרופות הנקראות מעכבי כולינסטרז ניתנות לחולים במחלת אלצהיימר קלה עד בינונית.

התרופות הללו  מונעות את פירוק האצטילכולין, כימיקל מוחי הנחשב לחשוב לזיכרון ולחשיבה. ככל שמתקדמת מחלת  האלצהיימר, המוח מייצר פחות ופחות אצטילכולין; לכן, מעכבי כולינסטרז עלולים בסופו של דבר לאבד את השפעתם. במקרים של מחלה במצב מתקדם עד חמור נתנת תרופות כמו ממנטין, ממוקס ואביקסה שמספקות הגנה למוח מחומרים רעילים שפוגעים בו.

לחלק מהתרופות הללו תופעות לוואי קשות כמו בחילות והקאות, איבוד תאבון, סחרחורות ועוד.

מהו CBD והאם הוא יכול לעכב תסמיני דמנציה?

CBD הוא קיצור של קאנבידיול, תרכובת כימית מצמח הקנאביד סאטיבה, הידוע גם כמריחואנה או המפ, כך על פי הספרייה הלאומית לרפואה בארהב.

בצמח הקנאביס סאטיבה זוהו למעלה מ -80 כימיקלים, המכונים קנבינואידים, מתוכם CBD הוא החומר השני בשכיחותו מכלל המרכיבים הפעילי בו. למרות ש CBD הוא מרכיב חיוני במריחואנה רפואית, החומר עצמו לא גורם להיי בקרב מי שצורך אותו ולכן מהווה אפשרות אטרקטיבית לאוכלוסיות שנרתעות מתחושת ההיי המזוהה עם מריחואנה.

בשנים האחרונות גוברים ברחבי העולם המחקרים שנעשים בחומר ה CBD כדי ללמוד ולהבין את השפעתו במגוון רחב של מחלות ומצבים כגון דיכאון וחרדהאפילפסיהכאבים כרוניים ועוד שורה ארוכה של מחלות.

הדרך להבין את מגוון ההשפעות של CBD עדיין ארוכה, רב המחקרים עדיין צעירים, ונעשים בעיקר בבעלי חיים בשלב זה, אך ניתן כבר להציע על מגמות מסוימות שיכולות לספק תקווה או עידוד לפריצת דרך מדעית בהמשך. 

השפעות CBD על מחלת האלצהיימר- מה אומרים המחקרים?

נכון להיום לא נעשו מחקרים קליניים שבדקו שימוש ב סיבידי על בני אדם חולי אלצהיימר.

עם זאת האגודה האמריקאית למחלת האלצהיימר מכירה בפוטנציאל שגלום בטיפול עתידי במחלה על ידי CBD ומזכירה מספר מחקרים שראוי להתייחס אליהם.

המחקרים בדקו את השפעת ה-CBD על העמילואידים במוח חולה אלצהיימר.

סימן היכר מרכזי למחלת אלצהיימר הוא הצטברות גושי חלבון, הנקראים עמילואיד, במוח. כמה מחקרים  הראו כי נראה שמרכיבי קנאביס, כולל THC, הקנאבואיד השכיח ביותר מצמח הקנאביס, הצליחו להסיר את החלבון ההרסני הזה מתאי עצב שגודלו במעבדה.

מחקר נוסף בו ניתן שמן CBD ו THC לעכברי מעבדה עם תסמינים של מחלת האלצהיימר מצא שיפור בכישורי הלמידה של העכברים וכן היו פחות עדויות לגושים עמילואידים בגופם.

מחקרים ממשיכים לנסות ולהבין את השפעות שמן הקאנביולי על המוח. ההשערה היא כי ההשפעות של שמן הקאנביולי עשויות להפחית את הדלקת במוח – אך כאמור, מחקר קליני בבני אדם עדיין רחוק.

כמה ניסויים קליניים קטנים העריכו את ההשפעות של של קנביאוידים כולל THC וקנביאודים סינתטיים כמו נובילון כמשפיעים באוופן חיובי על תסמינים מסוימים של חולי אלצהיימר, בעיקר תסמיני חרדה ואגרסיביות של החולים.

למרבה הצער, רב הנסתר על הגלוי בכל מה שקשור להשפעת שמן CBD על מחלת האלצהיימר.

החוקרים עושים את צעדיהם הראשונים בחקר התחום אך על פניו נראה כי ב CBD טמון פוטנציאל לתרופה טבעית ובטוחה להתמודדות עם המחלה האכזרית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *