האם שמן סיבידי תורם לשינה טובה יותר?

השינה היא אחת מהפעולות המשמעותיות ביותר לבריאותו הגופנית והרגשית של האדם. עלפי האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה (AASM) והחברה לחקר השינה (SRS)) שינה איכותית נמשכת כשבע שעות ונעשית בסביבה המטפחת “היגיינת שינה”, אך בעידן רווי לחצים ומתח, שינה איכותית הפכה לנדירה יותר ויותר. הרפואה הקונבנציונלית מטפלת בקשיי השינה באמצעות כדורים, אך קיימת דרך נוספת, המשלבת בין יצירת מרחב המעודד הירדמות טבעית לבין צריכה של שמן סיבידי.

כיצד שמן הסיבידי מסייע בהפגת לחצים ושיפור איכות השינה?

שמן הסיבידי מופק מצמח הקנביס והמהווה את אחד ממאה תרכובות קשורות הנקראות קנבינואידים. הקנבינואידים מקיימים אינטראקציה עם סדרת קולטנים בגוף ששמה הכולל היא מערכת האנדוקנבינואידים (ECS).

האינטראקציה בין שמן ה CBD למערכת ה ECS משפיעה על הגורמים התורמים לאיזון גופני, נפשי ומנטלי החל משינה, שינויים במצב הרוח, פעילות הורמונלית ואף שליטה על רמת הסוכר בדם.
במחקרים שנערכו בשנים האחרונות בארה”ב ובקרב כ 1000 חולים נמצא כי שימוש קבוע בשמן CBD טהור* הפחית את דרגת חומרתן של תופעת נדודי השינה, החרדות והכאב.

*שמן סיבידי טהור שעבר מיצוי בשיטת הפחמן הדו חמצני ועמד בבדיקות מעבדה צד ג’ להבטחת דרגת טוהר מיטבית.

האם שימוש בשמן ה-CBD יכול להשפיע על דיכאון וחרדה?

הספרות המחקרית מתמקדת בהשפעה שיש לשמן הקנביס על מצבים רגשיים, המביאים להיעדר שינה. כמה מהם מובאים כאן.

הקלה על כאבים כרוניים

עלפי מחקר שבחן כ 2000 מתנדבים הסובלים ממיגרנות ובעיות שינה נמצא כי סוגים מסויימים של קנביס סייעו להקלה במיגרנות, כאבי ראש, כאב כרוני ורמת המתח הנפשי, כל אלו שיפרו בין היתר את מדדי השינה של הנבדקים. המחקר נערך בשנת 2018 ופורסם במגזין The Journal of Headache and Pain

הקלה על נדודי שינה

אחד המחקרים הראשונים שנעשו בתחום  בחן את  הקשר בין המינון למשך השינה ואיכותה הכללית החוקר איתן רוסו ביסס את טענותיו על כך שקנביס משמש את האנושות במשך שנים רבות וכי סוגים מסוימים של תרכובת CBD ו THC מסייעים בהשריית שינה. המחקר נערך בקרב 1000 משתתפים שצרכו שמן קנביס וכלל בדיקות במעבדת שינה לאיתור שינויים בדפוסי השינה. תוצאות המחקר מצביעות על שיפור בשינה גם כאשר המשתתפים צרכו מינונים נמוכים של שמן קנביס.

הקלה על סיוטים

אנשים הסובלים מסיוטים חוששים להירדם ונשארים ערים לאורך הלילה. מחקר שנערך בשנת 2015 בחן את הקשר בין צריכת שמן קנביס לבין הופעתם של סיוטים וזיכרונות מן העבר המחקר נערך בקרב כ 1000 מתנדבים שחולקו לשתי קבוצות: קבוצה הנטלה שמן קנביס סינטטי וקבוצה שנטלה שמן קנביס טהור בדרגות מיצוי שונות. המחקר כלל סדרה של ניסויים קליניים שנערכו בקרב משתתפים הסובלים מהיעדר שינה עקב סיוטים או הופעתם של זיכרונות מן העבר. מסקנות המחקר מצביעות על יעילותו של שמן הקנביס בהפחתת תדירות הופעתם של ביעותי הלילה

עוד נמצא במחקר שנערך כי רבים מהמשתתפים דיווחו על הפסקת הטיפול הקונבנציונלי בכאבי ראש, פיברומיאלגיה, דלקת פרקים ותסמונות כאב כרוניות אחרות בעקבות צריכת שמן הקנביס הטהור. בנוסף,  נרשמו עדויות נוספות לכך שניתן להיעזר בשמן CBD כדי לסייע בגמילה מהשימוש באופיאטים/ אופיואידים ולהפחית את תסמיניהם.

שיפור דפוסי שינה

בניסוי משנת 2017 שנערך בקרב אנשים הסובלים מהפרעות שינה, נמצא כי השימוש בשמן סיבידי תרם לאיפוס דפוסי השינה והביא לשינה רגועה ונטולת הפרעות לאורך זמן, גם בקרב אנשים הסובלים מישנוניות לאורך היום.

הקלה על חרדה

חרדה נובעת ממתח ועלולה להוביל לשיבוש בדפוסי השינה. במחקר משנת 2015 שנערך על ידי ארבעה חוקרים ופורסם בספרייה הלאומית של ארצות הברית הוכח כי CBD מפחית תסמיני לחץ באמצעות היקשרותו באנדוקנבינואידים הטבעיים שמייצר המח. הטיפול ב CBD משיג תוצאות מיטביות בשילוב סביבת שינה רגועה ונטולת הסחות דעת.

כיצד ליצור סביבה המקדמת היגיינת שינה?

היגיינת שינה תורמת להפגת מתכים ולהכנת הגוף לשנת הלילה הארוכה. הנה שבע פעולות שייסעו בהשגת המטרה:

  1. תזמון השינה ויצירת שגרת שינה בהן שעת ההשכמה ושעת הלינה קבועות בכל ימות השבוע.
  2. הכנת הגוף לשינה באמצעות טקס הכולל אמבטיה חמה עם מעט פתיתי מגנזיום, מדיטציה, קריאה מספר, תרגילי נשימה או יצירה שקטה.
  3. מיטוב תנאי השינה- באמצעות שמירה על טמפרטורה קרירה ואווירה שקטה ונוחה, האפלת חדרים באמצעות וילונות ושימוש באטמי אוזניים למיסוך רעשים.  
  4. הימנעות ממריצים כמו אלכוהול, משקאות אנרגיה וקפאין למשך 4-6 שעות לפחות לפני שעת השינה.
  5. שילוב שגרת אימונים קבועה עשויה לעזור להשגת שנת לילה טובה יותר, מומלץ לבחור בפעילות בעצימות נמוכה אם זו נעשית בשעות אחר הצהריים, כיוון שפעילות בעצימות גבוהה עלולה להשפיע לרעה על יכולת ההירדמות (בעקבות הפרשת הורמון האדרנלין)
  6. תזונה- מומלץ להימנע מאכילה מאוחרת או מארוחות גדולות כשעתיים עד שלוש שעות לפני השינה וזאת משתי סיבות: האחת כדי למנוע קפיצות סוכר והשנייה כדי למנוע עומס על מערכת העיכול. שילוב של מזונות המכילים את חומצת האמינו טריפטופן כמו שקדים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת וכדומה תורמים להשריית שינה.
  7. הגבלת זמן המסך וביטול האור הכחול הנפלט ממסכים באמצעות העברת הטלפון הנייד, המחשב או הטאבלט ל”מצב לילה”.

כיצד להיעזר בשמן ה-CBD כדי לשפר את איכות השינה?

שמן הסיבידי משפיע באופן שונה על כל אדם ואדם ולכן נדרשת תקופת התנסות למציאת המינון המתאים.

מומלץ להתחיל ממינון נמוך ולהגדיל את המנה בהדרגה עד להשגת ההשפעה הרצויה.

מחקרים מצאו שמינון של 300 מ”ג ומעלה יעיל במקרים של היעדר שינה הנובעת מחרדה ודיכאון. את שמן ה-CBD ניתן לצרוך בתצורות שונות: כשמן, כמוסה, תמיסה, ג’ל רך, אידוי, קרמים, מוצרי מזון ועוד.

עקבו אחר התהליך באמצעות ניהול יומן, תעדו את המינונים, תדירות נטילת התוספים, הופעת תסמינים והשפעתם על איכות החיים, כך שתוכלו להגיע להבנה מלאה בנוגע להשפעת התכשירים על מצבכם הרגשי, הנפשי והגופני ולהתמיד בטיפול המתאים ביותר עבורכם. 

לפרטים וייעוץ בנוגע לבחירת מוצרי CBD – צרו קשר.

תגובות

  1. הי
    סובל ממספר דברים
    1. קלסטר הדק =כאב ראש מקבצי
    2. כאבי גב – לאחר ניתוח עמוד השדרה
    3. והדבר הקשה ביותר אינסומניה חוסר שינה טוטאלית כבר מספר שנים ורוצה לכוון את שמן הקנאביס לבעיות השינה יותר
    אודה לייעוץ מה השמן וצורת הטיםטל הטובה ביותר לשינה
    מנחם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *