האם סיבידי מסייע לפיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה היא הפרעת כאב כרונית המשפיעה בעיקר על נשים וגורמת לתופעות של כאבי שרירים ושלד, עייפות, נדודי שינה והשפעות על תפקודי המח. נכון להיום המחלה חשוכת מרפא, ואפשרויות הטיפול הקיימות מתמקדות בניהול הכאב באמצעות נטילת תרופות אופיואידיות שעלולות לגרום להתמכרות. מחקרים שנעשו לאחרונה במטרה לבחון פתרונות נוספים למצב, מצאו כי שמן קנביס בתמהיל מסוים עשוי להביא להקלה משמעותית בעוצמת הכאב. מהו שמן הקנביס? האם הוא מהווה תחליף לשימוש בתרופות? ומה מסקנות המחקרים בתחום? כל התשובות כאן במאמר.

מהו שמן קנביס?

שמן הקנביס הוא שם כולל לסוגים שונים של שמנים המופקים מצמח הקנביס, חלקם משמשים לבישול (ואסורים לשיווק בישראל) וחלקם משמשים להקלה במצבים רפואיים ומכילים בעיקר את רכיב ה- CBD ורמות נמוכות של מרכיב הנקרא THC- רכיב כימי בצמח הקנביס שעלול להביא להתמכרות, ערפול חושים, ישנוניות וריחוף. שמן הקנביס מתאים לכל מי שמעוניין לצרוך קנביס ללא עישון.

האם השימוש שמן סיבידי מהווה תחליף לתרופות אחרות לכאב?

הספרות המחקרית מתמקדת בהשפעותיו הכלליות של צמח הקנביס, אשר מכיל קנבינואידים רבים, המשפיעים על הפיברומיאלגיה.
במחקרים שהתמקדו ברכיבים קנבינואידים נמצא כי שמן ה-CBD מסייע להפחתת עוצמת הכאב. הנה סקירה של כמה מהם:

  • בסקירה שנערכה בשנת 2009 והתבססה על מחקרים ממקור מהימן ובלתי תלוי נמצא כי השימוש בשמן סיבידי כחלק מהתוכנית הטיפולית סייעה להפגת כאב נוירופתי.
  • מחקר שנערך בשנת 2011 חילק 56 משתתפים (ברוב נשי מוחלט) שסובלים מפיברומיאלגיה לשתי קבוצות: האחת לא צרכה שמן קנביס והשנייה צרכה את שמן הקנביס אך שינתה את המינון ואת תדירות השימוש. בניסוי נמצא כי הקבוצה שהשתמשה בקנביס חוותה ירידה בעוצמת הכאב והנוקשות הגופנית, עליה ברמת הישנוניות ושיפור חיובי בבריאות הנפש.
  • מחקר הולנדי משנת 2019 התמקד בהשפעת הקנביס על נשים עם פיברומיאלגיה. במחקר חולקו 20 המשתתפות לארבע קבוצות:
    קבוצה ראשונה צרכה כמות לא מוגדרת זן פלצבו שלא הכיל THC ו-CBD
    קבוצה שניה 200 מ”ג של CBD  ו-THC בריכוז גבוה
    קבוצה שלישית צרכה 200 מ”ג של CBD בריכוז גבוה  ו-THC בריכוז נמוך
    קבוצה רביעית צרכה 100 מ”ג של CBD בריכוז נמוך  ו-THC בריכוז גבוה
    המחקר מצא שהשימוש בשמן סיבידי עם ריכוז גבוה של THC נמצא כיעיל בהפחתת הכאב  הספונטני בהיקף של 30% בקרב 18 מתוך 20 משתתפים ושיפר משמעותית את סף הסבילות לכאב. הקבוצה שצרכה שמן CBD בריכוז גבוה ו THC בריכוז נמוך לא דיווחה על הפחתה בכאב.
  • מחקר ישראלי משנת 2019 שופך אור על יעילות הקנביס בטיפול בפיברומיאלגיה ומצליח להוכיח לראשונה קשר ישיר בין שימוש בקנביס המכיל ריכוזים גבוהים של THC וריכוזים נמוכים של שמן סיבידי. במחקר שנמשך כחצי שנה נערכו תצפיות על מאות חולי פיברומיאלגיה (כאשר 82% מהמשתתפים היו נשים) החולים נטלו קנביס רפואי במינון שהלך וגדל. בתחילת הניסוי המשתתפים צרכו בממוצע חציוני 670 מ”ג של שמן סיבידי שעלו בטווח של חצי שנה ל- 1000 מ”ג. למחקר הישראלי נבחר שמן קנביס עם ריכוז גבוה 140 מ”ג THC לעומת 39 מ”ג CBD. בתום חצי שנה 193 חולים שמהווים 52.5% אחוז ממשתתפי המחקר דיווחו על הפחתה משמעותית ברמת הכאב ו- 19 חולים, שמהווים 7.9% מהמשתתפים דיווחו על רמות כאב גבוהות (תוצאות המחקר התבססו על 70% מהמשתתפים)

לסיכומו של דבר, נכון להיום, לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי שצריכת שמן קנביס יכולה להחליף את שיטות הטיפול המסורתיות בהתמודדות עם הכאב. סיפורי ההצלחה ופריצות הדרך המחקריות בתחום מהוות פתח למחקרים נוספים לבחינת שיטות הטיפול והמינונים. הקנביס הוא לא ויטמין, תרופה או תוסף מזון כי אם חומר פעיל ממקור צמחי שעלול להשפיע על יעילותן של תרופות אחרות ולכן בטרם נטילתו מומלץ להיוועץ עם רופא.

תגובות

  1. פינגבאק: כואב אבל פחות - קנאביס לטיפול בכאב נוירופתי | canabd ישראל
  2. פינגבאק: כואב אבל פחות - קנאביס לטיפול בכאב נוירופתי | canabd ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *